طراحی ساختاری قصه باید حفظ شود

داور جشنواره قصه گویی منطقه 4کشور و رئیس هیئت داوران بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی با بیان اینکه قصه گویی یک هنر است گفت: طراحی ساختاری قصه باید حفظ شود و این مهم به دست قصه گو است.

به گزارش روابط عمومی کانون استان کرمان، علی خانجانی شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی « بیان هنرمندانه قصه» با قدردانی از استقبال بی نظیر و هنرمندانه کرمانی ها از مهمانان این جشنواره افزود: انتخاب و ارزیابی قصه ها با یک تیم سه نفره داوری می شوند و هر سه داور جشنواره یک رأی دارند .

وی با اشاره به اینکه قصه ها در 16 بند داوری می شوند ادامه داد: استفاده از ابزار به معنای یک کار خلاق نیست و اگر از ابزار  استفاده شود و در خدمت قصه نباشد قصه گو امتیاز مثبت نمی گیرند و قصه گوهایی که از ابزار استفاده نمی کنند؛ نگران نباشند.

داور جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر و قصه‌گویی با بیان اینکه قصه گویی یک هنر است تصریح کرد: بیان غیرمستقیم، تعهد اجتماعی، پاسخ مناسب به توصیف ها، ماندگاری و مانایی قصه ها، بهره گیری از توانمندی، خلاقیت و انتقال حس به مخاطب از فنون قصه گویی است.

** قصه گویی هنر کلامی است

خانجانی قصه گویی  را هنر کلامی عنوان کرد و گفت: قصه گویی دو بخش کوششی و جوششی است که بخش کوششی آن شناسایی فن هنر قصه گویی است که بسیاری از فنون را در حوزه قصه گویی می توان آموزش دید.

وی با اشاره به اینکه قصه گویی یک فعالیت هنری است و آغاز هنرمندانه و توجه به ساختارهای ابزار تربیتی قصه گویی دارای اهمیت ویژه‌ ای است، تصریح‌ کرد: شروع هنرمندانه قصه می ‌تواند از مرحله ‌آغاز، میانی و حتی پایانی قصه صورت‌ گیرد.

داور جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر و قصه‌گویی با اشاره به اینکه هر فردی قابلیت ها و توانمندی هایی را در حوزه هنر و قصه گویی دارد خاطرنشان کرد: طراحی ساختاری قصه باید حفظ شود و این مهم به دست قصه گو است.

**قصه گو باید طراحی محتوا داشته باشد

خانجانی با اشاره به اینکه قصه گو باید طراحی محتوا داشته باشد گفت: قصه گو می تواند به قصه ها حادثه های فرعی اضافه کند و به قصه شاخ و برگ دهد.

وی به دوره آموزشی متون کهن که در سال های گذشته توسط کانون کرمان برگزار شد اشاره کرد و افزود: یک دوره آموزشی بی نظیر در کشور بودکه سایر استان ها می توانند از کرمان الگو بگیرند.

رئیس هیئت داوران بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی با تاکید براینکه قصه گوها باید طراحی تعامل کلامی و رفتاری داشته باشد گفت: قصه گویی امروز به طراحی تعاملی توجه دارد.

خانجانی خطاب به قصه گویان گفت: قبل از اجرا مکان قصه گویی را ببینید زیرا مکان به باورپذیری قصه کمک می کند و قصه گو باید به اندازه ای تمرین کرده باشد که هر اتفاقی در فضای قصه گویی رخ داد؛ بتواند آن را برطرف کند.

**زاویه دید سوم شخص بهترین دید برای قصه گویی است

وی زاویه دید سوم شخص را بهترین دید برای قصه گویی عنوان کرد و تصریح کرد: قصه گویی با زاویه دید اول شخص  به شرط  رعایت فنون قصه گویی اشکال ندارد.

رئیس هیئت داوران بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی باتاکید براینکه روایت گری بسیار مهم است و قصه گو می تواند در جملات آغازین و میانی از آن استفاده کند بیان داشت: قصه گویی که این هنر را باور کرده باشد می تواند برای قصه خود طرح های مختلف استفاده کند.

خانجانی با اشاره به اینکه شعار جشنواره " خوب زندگی کردن، تمرین می خواهد" یک شعار کلی است و بدون محدودیت است تصریح کرد: در هر مقطعی از زندگی که باشیم و اگر بخواهیم خوب زندگی کنیم باید قصه بشنویم.

وی یادآورشد: مخالف قصه گویی های شاد نیستم زیرا قصه های شاد یک خاطره شاد را در ذهن کودکان ایجاد می کنند اما قصه گویی های شاد نباید با استندآپ های کمدی اشتباه گرفته شود.

مرحله منطقه‌ای بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی (منطقه ۴) با حضور برگزیدگان استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و هرمزگان روزهای ۶ و ۷ آذر ۱۳۹۷ در کرمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =