بووکه بارانه نخستین مهرواره منطقه‌ای کردستان برگزار می‌شود

نخستین مهرواره منطقه‌ای «بووکه بارانه» با حضور استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام، قم، مرکزی، همدان و کردستان، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان برگزار می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سنندج در روزهای هفتم و هشتم آذر ۱۳۹۷ با همکاری و هماهنگی معاونت فرهنگی کانون میزبان این مهرواره است.

این مهرواره از چهار بخش نمایش‌های آئینی و سنتی، نغمه‌ها و آواهای محلی، شادپیمایی عروسک‌های نمایشی برگرفته از عروسک‌های بومی و سنتی و همچنین رونمایی از عروسک‌های آئینی نمایشی تشکیل شده است.

مهرواره‌ها رویدادهایی غیر رقابتی‌اند که قرار است به تدریج جایگزین برخی از جشنواره‌های رقابتی کانون به‌ویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان شود.

در این زمینه سهیلا شیخی مدیرکل کانون کردستان با اشاره به غیر رقابتی بودن عنوان این جشنواره، بیان کرد: عنوان این جشنواره از گذشته‌های دور سرچشمه گرفته که به منظور احیای سنت‌ها و آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با آئین‌های بومی و محلی، عنوان جشنواره به مهرواره تغییر داده شد.

مدیرکل کانون کردستان گفت: مهرواره حاصل برنامه‌های فرآیندی و هدفمند مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که زمینه مشارکت کودکان و نوجوانان را در اجرای محتوای مهرواره در فضایی پرنشاط و البته دور از رقابت را فراهم می‌کند.

مدیر کل کانون کردستان هدف از اجرای این برنامه را پرداختن به میراث گرانقدر ملی، بومی و محلی و ترغیب کودکان و نوجوانان به فرهنگ بومی و اقلیمی و همچنین برقراری ارتباط میان آیین‌های گذشته با آیین‌های نوین و پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان و ترغیب آن‌ها به استفاده از بن مایه ادبیات کهن و قصه‌های عامیانه عنوان کرد.

شیخی عنوان کرد: تا کنون ۱۰۰ عروسک بومی و محلی از کل کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که در طول برگزاری از تعداد منتخبی رونمایی خواهد ‌شد.

وی با بیان اینکه ۲۱ اثر در این مهرواره به اجرا در می‌آید، اضافه کرد: از تعداد آثار نهایی، هفت اثر مربوط به شهرستان‌های کردستان، هفت اثر شهرستان سنندج و هفت اثر هم مربوط به دیگر استان‌های شرکت کننده ‌است.

مدیرکل کانون کردستان گفت: در بخش شادپیمایی عروسک‌ها بیش از ۵۰۰ عروسک آیینی و سنتی و عروسک‌های غول‌پیکر حضور دارند که در نخستین روز از برگزاری مهرواره در بلوار چمران از حد فاصل میدان کوهنورد تا میدان امام شافعی برگزار می‌شود.

وی گفت: حضور شرکت کنندگان در این مهرواره در کارگاه‌های صنایع دستی و هنرهای بومی و سنتی و بازدید از خانه کُرد به منظور آشنایی با آیین‌های سنتی کردستان از جمله برنامه‌های جنبی این مهرواره است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =