مرکز فراگیر کانون، خانه‌ای امن برای پرورش روح و فکر کودکان دارای نیازهای ویژه

سادگی در نگاهشان موج می‌زند، سکوت بر لب‌هایشان نقش بسته است و آوازی بی‌صدا در گوش‌هایشان و با بال پروانه‌ها هم‌گام شده‌اند، کودکان با نیازهای ویژه چشم دوخته‌اند به دست مهربان مربیانی که قدم‌های آن‌ها را همراهی کنند.

به گزارش روابط‌عمومی کانون کرمان، درست در سیزدهمین روز از آذرماه 1395 بود که نخستین مرکز فرهنگی هنری فراگیرویژه کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی) به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مساعدت بهزیستی در کرمان راه‌اندازی و به امکانات برجسته نگار، کتاب های بریل و نرم افزار سروش برای ارایه‌ی فعالیت‌ های فرهنگی هنری کانون به کودکان دارای نیازهای ویژه مجهز شد تا فضایی باشد برای پرورش روح و فکر بچه‌هایی که جسمی ناتوان‌تر از هم‌سن و سالان خود دارند.

حال با گذشت 2 سال از این اتفاق زیبا مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان بیش از200 عضو دارد که پای ثابت فعالیت‌های مرکز هستند و در کنار مربیان آموزش‌دیده و مهربان کانون، مشکلات جسمی را پذیرفته‌اند و اندیشه‌ای بزرگ دارند.

به گفته‌ی مریم ضمانتی‌یار مربی مسوول کانون شماره یک و فراگیر کرمان پس از بازسازی و مناسب‌سازی مرکز فرهنگی هنری شماره یک کرمان برای راه اندازی مرکز فراگیر کانون، در مرحله نخست دانش‌آموزان مدارس ویژه معلولین شناسایی شدند وبه عضویت رایگان مرکز فراگیر درآمدند و قدم بعدی تماس با والدین آنها وگشودن باب آشنایی با کانون بود.

درگام بعدی مربیان مرکز به سراغ دانش‌آموزانی در مدارس ناشنوایان، نابینایان ومعلولین جسمی حرکتی رفتند که به دلیل مشکلات و محدودیت‌ها امکان حضور در مرکز فرهنگی هنری کانون را نداشتند.

حال این ارتباط مستمر و تنگاتنگ زمینه‌ای را ایجاد کرده است که علاوه بر مشارکت کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه از فعالیت‌های فرهنگی هنری همچون کتاب‌خوانی، شعرخوانی، قصه‌گویی، نوشتن خلاق، کاردستی و بحث آزاد درباره آرزوهایشان، والدین آن‌ها نیزبه مکانی امن و مطمئن برای رشد و پرورش فرزندانشان دست یابند.

در همین حال و همزمان با روز جهانی معلولان(12 آذر) مربیان مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان با حضور در مدرسه توانخواهان یک روز را در کنار دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه ( معلول جسمی، حرکتی) گذراندند.

در این برنامه، دانش‌آموزان در قالب نوشتن خلاق از آرزوهای خود نوشتند و آن را به تصویر کشیدند.

قصه‌گویی، شعرخوانی، کاردستی و بحث آزاد از دیگر برنامه‌هایی بود که توسط مربیان کانون برای این دانش‌آموزان اجرا شد.

همچنین، مرکز فرهنگی هنری رابر با همکاری اداره بهزیستی این شهرستان ویژه برنامه‌ی فرهنگی هنری را همراه با برنامه‌هایی چون قصه‌گویی " آهوی گردن دراز"، شعرخوانی، مسابقه و نقاشی برای دانش‌آموزان مدرسه استثنایی شهید شهریار خواجه حسنی اجرا کردند وعلاوه بر عضویت رایگان دانش‌آموزان این مدرسه در مرکز فرهنگی هنری کانون،یک جلد کتاب به آن‌ها اهدا شد.

مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری بافت، سیرجان و سیار روستایی رستم‌آباد نیز با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری ، روزی متفاوت را برای کودکان معلول و کم‌توان رقم زدند..

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =