دیدار شرکت‌کنندگان در جشنواره قصه‌گویی با معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران

قصه‌گویان ایرانی و خارجی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شب 28 آذر 1397 مهمان برج میلاد تهران شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وامور بین‌الملل کانون، در این مراسم فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: امیدوارم جشنواره تاکنون برای شما لذت بخش بوده و به شما و دوستان خوش گذشته باشد. اگر کسی از من سوال کند ایران چه کشوری است، من در معرفی کشورم نخواهم گفت که ایران بزرگ‌ترین منابع گازی و نفتی جهان را دارد، که البته دارد، نخواهم گفت که وسعت جغرافیایی و قدرت منطقه‌ای ایران چه اندازه است، که البته قابل افتخار است، اما حتما خواهم گفت که ایران زادگاه و کشور حافظ، سعدی، مولانا، خیام، عطار و بسیاری از چهره‌های فرهنگی جهان است؛ افرادی که فکرها و اندیشه‌هایشان امروز به عنوان یک سرمایه معنوی قابل استفاده است.

وی در ادامه بیان کرد: قصه‌گویی نوعی نگهبانی از این دارایی معنوی است و شما که برای قصه‌گویی تلاش کردید به نوعی نگهبانان این گنجینه ارزشمند هستید.

نظری افزود: من از شهرداری تهران آقای شجاع پوریان و آقای سوری برای برپایی این مراسم تشکر می‌کنم و از شما برای نقش مهمی که در انتقال درست فرهنگ ایفا کرده‌اید سپاسگزارم و برایتان آرزوی بهترین‌ها را دارم.

در ادامه ولی‌الله شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: به شما میهمانان فرهیخته و هنرمند برای حضور در برج میلاد به عنوان نماد تهران خوشامد می‌گویم و از تمامی کسانی که بانی این نشست باشکوه شدند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: رشته تحصیلی من ادبیات بوده و با قصه‌گویی آشنا هستم. ردپای قصه‌گویی را از پنج هزار سال پیش در ادبیات شفاهی و سپس مکتوب ایرانی می‌توان پیدا کرد. ادبیات غنی فارسی که بدون اغراق یکی از عمیق‌ترین ادبیات جهان است چهره ها و قهرمانان بین‌المللی بزرگی در قصه‌گویی دارد.

شجاع‌پوریان افزود: کتاب‌های مرجع و کلاسیک ادبیات ایرانی مثل شاهنامه فردوسی، بوستان و گلستان سعدی و آثار دیگر صاحبان ادب ایران آکنده از قصه‌های آموزنده است.

وی عنوان کرد: قصه نزدیکترین فرم را برای رساندن پیام به روح و ذهن انسان دارد و به همین دلیل همیشه مورد استقبال بشر بوده است؛ حتی ادیان الهی برای بیان مفاهیم دینی از قصه وام گرفته‌اند. قرآن کریم بیشتر بیاناتش را از طریق قصه بیان کرده و داستان حضرت یوسف از بهترین قصه‌های زمان خود بوده است، البته قصه‌های قرآنی با قصه‌های رایج کمی متفاوت است که من در یک مقاله پژوهشی این تفاوت‌ها را برشمرده‌ام که این مقاله با عنوان شاخص‌های قصه‌های قرآنی در مجله پژوهشی دانشگاه تهران به چاپ رسیده و می‌توان به آن مراجعه کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: شهرداری تهران برای کودکان برنامه‌های متنوعی دارد و یک مصوبه قانونی به نام «تهران شهر دوستدار کودک» دارد که سعی می‌کند در بخش‌های مختلف شهر تهران به آن عمل کند. بخش قابل توجهی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در کلانشهر تهران به کودکان اختصاص دارد و در این زمینه از صاحب‌نظران و صاحبان اندیشه به خوبی استفاده می‌شود. شهرداری تهران در زمینه فعالیت فرهنگی برای کودکان با نهادهای بین المللی نیز همکاری دارد.

وی افزود: خوشبختانه هم در فرهنگ ملی و هم در فرهنگ دینی ما و امروز در فعالیت‌های ما به کودک توجه ویژه‌ای شده است و امیدواریم برای ما فرصت مغتنمی باشد تا از تجارب شما نیز استفاده کنیم.

این مراسم با تقدیر فاضل نظری از معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =