کد خبر: 284618
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
بازدید 820
یلدا در کانون استان سمنان

اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان با اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی و هنری، آخرین شب سال را گرامی داشتند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان از برگزاری آیین سنتی یلدا در قالب جنگ‌ شادی و ویژه‌برنامه‌ی فرهنگی و هنری در روزهای پایانی آذرماه سال ۱۳۹۷ به‌همت اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون این استان خبر داد و هدف از برپایی جشن‌ها و برگزاری ویژه‌برنامه‌ها را پاس‌داشت آیین سنتی یلدا،‌ آشنایی با فرهنگ و سنت‌های ملی، تقویت روحیه همدلی و استحکام بنیان خانواده‌ها برشمرد.

بر اساس این گزارش، کارسوق هنری و پژوهشی با دعوت از ۱۲۰ عضو دختر و پسر کودک و نوجوان مجتمع و مراکز فرهنگی‌هنری شماره یک و دو کانون سمنان و همکاری اداره میراث فرهنگی این شهرستان در دو موزه‌ برگزار شد و اعضا ضمن بازدید از موزه‌ی سکه و آشنایی با سیر خط روی سکه‌ها، چگونگی نگارش خط معقلی و بنایی، تاریخچه‌ی سفال و نمادهای تصویری در موزه‌ی حمام حضرت به خلق اثر در قالب کتیبه‌های سفالی و خوش‌نویسی پرداختند.

در پایان این برنامه، جشن یلدا با حضور اعضا و والدین در همان مکان برگزار و برنامه‌هایی مانند قصه‌گویی، تک‌نوازی دف، حافظ‌خوانی، معرفی آداب و رسوم شب یلدا، تقدیم هدایای یلدایی و... از سوی اعضا و مربیان اجرا شد.

فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان اظهار داشت: ویژه‌برنامه‌ی «یلدای خاطره‌ها» به‌همت مربیان مراکز فرهنگی‌هنری شماره یک و دو کانون پرورش فکری با حضور جمعی از مسئولان این شهرستان، والدین، ۹۰ عضو کودک و نوجوان به‌منظور آشنایی بیش‌تر با آداب و رسوم و پاس‌داشت سنت‌های ملی در مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون برگزار و برنامه‌هایی مانند معرفی وقایع و بیان تاریخچه‌ی شب یلدا، حافظ‌خوانی، قصه‌گویی، خوانش متن ادبی، نقالی، آوازخوانی، پخش نماهنگ آداب و رسوم یلدا، پذیرایی با خوراکی‌های سنتی یلدا و... اجرا شد.

جشن یلدا با همکاری مدرسه بهارستان ویژه ۵۰ عضو طرح «کانون، مهارت، زندگی» در مرکز فرهنگی‌هنری کانون سرخه برپا شد.

نمایش خلاق، قصه‌گویی، نمایش فیلم، مسابقه حضوری، تقدیم هدیه و پذیرایی از برنامه‌های این جشن بود.

به‌همت مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون میامی، بیارجمند، آرادان، گرمسار و ایوان‌کی نیز با هدف ترویج ساده‌زیستی و زنده‌نگه‌داشتن آیین‌های ملی، جشن «یلدای قصه‌ها» ویژه اعضای کودک و نوجوان با برنامه‌هایی مانند شعرخوانی، سرودخوانی، حافظ‌خوانی، نمایش خلاق، همنوازی موسیقی، مسابقه و... برگزار شد.

با مشارکت مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون بسطام، شماره یک و دو شاهرود جشن یلدا ویژه اعضای کودک و نوجوان برگزار شد و اعضا به اجرای برنامه‌هایی مانند قصه‌گویی، گلستان‌خوانی، مسابقه و... پرداختند.

ویژه‌برنامه‌ی شب یلدا با عنوان «حرف تو برف» با دعوت از اعضای کودک و نوجوان و جمعی از والدین و برنامه‌هایی مانند حافظ‌خوانی، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، همنوازی دف، نمایش صحنه‌ای و مسابقه در مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهمیرزاد برگزار شد.

محبوبه حیدریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون مهدی‌شهر نیز اظهار داشت: جشن «یلدای سپید قصه‌ها» هم‌چون سال‌های گذشته به‌همت ۶۰ عضو کودک و نوجوان و جمعی از والدین در این مرکز برگزار شد.

وی یادآور شد: مربیان کانون مهدی‌شهر به مناسبت آیین شب یلدا با حضور در نخستین مجمع سلامت این شهرستان و هم‌چنین مهد کودک شنتیا به اجرای برنامه قصه‌گویی پرداختند.

۱۰۰ عضو کودک و نوجوان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون شاهرود نیز در کنار جمعی از مسئولان، آخرین شب سال را جشن گرفتند.

محسن نظارت مسئول کانون شاهرود خاطرنشان کرد: در این جشن، مجید محمدی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ضمن قدردانی از زحمات مربیان به اعضای کودک و نوجوان قول داد تا فضایی را برای بازی‌های فکری و حرکتی در این مرکز ایجاد کند.

محمدی هم‌چنین با اشاره به استفاده رایگان اعضا از دو سانس استخر، در همان‌روز یک میز تنیس، فوتبال دستی، توپ والیبال و... به اعضا هدیه داد.

گفتنی است؛ به‌همت مربیان کتابخانه سیار روستایی دامغان، گرمسار، شاهرود و بسطام و کتابخانه پستی شاهرود نیز جشن یلدا همراه با برنامه‌های شاد و متنوع در مدارس روستاهای تحت پوشش برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =