کد خبر: 284672
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
بازدید 1361
برگزاری آئین شب یلدا در مراکز کانون تهران

مراکز شماره ۱۲, ۱۴, ۲۳, ۲۵ و پاکدشت کانون استان تهران با برگزاری مراسم شب یلدا، آئین سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند را به جا آورده و برای احیا و تداوم سنت‌های کهن ملی به اجرای ویژه‌برنامه‌هایی متنوع پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مراکز شماره ۱۲, ۱۴, ۲۳, ۲۵ و پاکدشت کانون استان با برگزاری آیین‌ شب یلدا و معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی، اعضای کودک و نوجوان را با این رسم کهن ایرانی آشنا کردند.

جشن انارها در مرکز شماره ۲۳

آئین شب یلدا در مرکز شماره ۲۳ کانون استان تهران، با حضور بیش از۵۰ عضو کودک و نوجوان دختر و پسر، باهدف آشنایی با آداب و رسوم این شب به اجرا درآمد.

در این مراسم اعضا با رسومی همچون؛ صله‌رحم و دید و بازدید، قصه‌گویی، تفأل بر حافظ، فال کوزه، طبق گردانی و... که در این شب در میان اقوام مختلف ایرانی مرسوم بوده آشنا شدند و برخی از رسوم را به شیوه نمایشی اجرا کردند.

همچنین اعضا با شرکت در مسابقه مشاعره و پانتومیم شبی پرخاطره را برای خود رقم زدند.

یکی دیگر از برنامه‌های این مناسبت، جشنواره «انارهای زینتی» بود که کودکان و نوجوانان انارهای تزیین‌شده‌شان را در نمایشگاه به نمایش گذاشتند. در پایان مربیان با خوراکی‌های مخصوص این شب از بچه‌ها پذیرایی کردند.

جشن «یلدای ایرانی » در مرکز شماره ۱۴

کودکان و نوجوانان عضو مرکز شماره ۱۴ در عصر آخرین روز پاییز گرد هم آمدند تا با برگزاری مراسم «یلدای ایرانی» این رسم کهن را گرامی بدارند.

بر اساس این گزارش، در این مراسم که فضاسازی آن را اعضای  نوجوان به عهده داشتند، کلیپی را که با موضوع یلدا ساخته بودند برای دوستانشان به نمایش گذاشتند.

معرفی آداب و رسوم شب یلدا توسط «مبینا خزایی»، شعرخوانی یک قاچ هندوانه با اجرای «مهدیا بیگلری»، اجرای نقالی هفت خوان رستم با هنرنمایی «رونیکا زحمتکش» و تفأل بر حافظ توسط «مائده محمدی» از برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین «فاطمه پور محمد و نازنین فاطمه جزینی» داستان رستم و اسفندیار را با هنرمندی اجرا کردند و «غزل اخگری» با گویش کرمانی قصه‌ای از دیار کویر و آفتاب را برای میهمانان روایت کرد.

در بخش پایانی این میهمانی شاد و دوستانه، میهمانان پای نمایش عروسکی «لانه خوشمزه» نشستند و با گرفتن عکس‌های یادگاری به جشن خود پایان دادند.

آئین یلدا در مرکز پاکدشت

در این مرکز فرهنگی هنری کانون تهران ۶۰ نفر از اعضای فعال کودک و نوجوان میزبان بیست عضو فعال مرکز ورامین بودند و در کنار هم از آداب و رسوم این مناسبت در شهرستان خود گفتند.

در این جشن دوستانه چهار نفر از اعضای مرکز پاکدشت به اجرای نقالی از داستان ضحاک پرداختند.

مسابقه حدس بزن به روش پانتومیم، تفأل به حافظ، سعدی خوانی و اجرای موسیقی با سنتور و فلوت از دیگر برنامه‌های اعضای میزبان در مرکز پاکدشت بود.

در پایان میهمانان برای پذیرایی به فروشگاه یلدا که توسط نوجوانان در کتابخانه پاکدشت دایر شده بود رفته و با گفتن نام دو کتاب و دو نویسنده به فروشنده، با خوراکی‌های یلدایی پذیرایی می‌شدند.

جشن «یلدای مهربانی» در مرکز  ۲۵ و ۱۲

مراسم ویژه شب یلدا با عنوان « یلدای مهربانی» توسط شهرداری منطقه ۱۷ و با همکاری مراکز ۱۲ و ۲۵ کانون تهران در فرهنگسرای بهاران برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از خانواده‌های شهدا این منطقه میهمان برنامه بودند، اعضا و مربیان این دو مرکز کانون استان به اجرای برنامه پرداختند.

«امیر محسنی» شهردار منطقه ۱۷ ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم، با ادای احترام به خانواده‌های معزز شهدا گفت؛ شادی حق بچه‌ها و خانواده‌های ایرانی است و آیین شب یلدا فرصت مناسبی است برای باهم بودن و فرصتی است تا بچه‌ها در کنار اعضای خانواده باشند و آرامش در جمع خانواده را تجربه کنند.

در این ویژه‌برنامه که «مهرانگیز اخوی » مربی مسئول مرکز ۲۵ اجرای آن را بر عهده داشت، «یسنا پژدگی» و «پریا شادنوش» اعضای کودک مرکز شماره ۱۲ با تفأل بر دیوان حافظ به شعرخوانی برای حاضران پرداختند.

همچنین «مریم اسدی» مربی فرهنگی مرکز شماره ۲۵، به اجرای قصه‌گویی پرداخت و آئین یلدا و آداب و رسوم این شب در میان اقوام مختلف توسط مجری برنامه در فواصل مختلف برنامه معرفی شد.

پایان‌بخش این مراسم تقدیر از خانواده‌های محترم شهدای منطقه ۱۷ و گرفتن عکس یادگاری و پذیرایی از میهمانان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =