کد خبر: 284739
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
بازدید 703
عاشق کتاب و مطالعه هستم

«خونه مادربزرگه هزارتا قصه داره» مادربزرگ است. به عشقِ نوه اش و علاقه ی او به نقاشی و رشته های هنری سال ها او را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می برده. رفتن به کانون و آشنا شدن با محیط آموزشی این مرکز او را به حضور در بخش آزاد که مختص به مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و در حوزه ی قصه گویی است، آشنا می کند. چنان به کتاب و کتاب خوانی علاقه داشته که عزم خود را جزم می کند و در جشنواره ای که در همین خصوص برگزار می شود، شرکت می کند. دو سال پیش و در نوزدهمین جشنواره قصه گویی موفق به کسب مقام نخست استانی و سوم کشوری می شود و سال جاری و در بیست و یکمین مرحله از این جشنواره با قصه «سنگ صبور» موفق به کسب مقام برتر کشوری می شود. فاطمهموسوی با ۶۲ سال سن، مادربزرگ قصه گوی البرزی است که این افتخارات را کسب کرده است. با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید

گفت و گو از : فرزانه یوسفیان- خبر نگار پیام آشنا

در خصوص نحوه ی آشنایی تان با کانون و حضور در جشنواره قصه گویی بفرمایید؟

نوه من از سه سالگی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و اکثر مواقع خودم او را به کانون می بردم. نوه ام بچه خیلی فعالی است تا جایی که سه سال پیش نقاشی هایش برگزیده شد و زمانی که او را برای مراسم تقدیر به کانون بردم، خانم گرمسیری یکی از کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز گفتند که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هم می توانند در بخش آزاد قصه بگویند. منم با توجه به علاقه ام به کتاب داوطلب شدم و دوست داشتم که این کار را انجام بدهم. دو سال گذشته در نوزدهمین مرحله جشنواره قصه گویی شرکت کردم که در مرحله استانی به عنوان نفر برتر و سپس در مرحله ملی رتبه سوم را کسب کردم. از همان سال این فعالیت را ادامه دادم و امسال نیز توانستم در مرحله استانی و کشوری مقام برتر را کسب کنم.

چه شرایطی برای حضور در جشنواره قصه گویی لازم است؟

برای شرکت در این جشنواره کتاب را به صورت کامل مطالعه می کنم و بخشی از آن را به صورت خلاصه و با گویش کرجی روایت می کنم. برای تاثیرپذیری مخاطب قسمت هایی از کتاب را تغییر می دهم و طنزهایی را چاشنی روایت داستان می کنم. شرکت کنندگان باید برای حضور در این جشنواره روایت خود از قصه را به صورت زنده و حداکثر در مدت زمانِ ۱۵ دقیقه ارائه دهند

شما به عنوان مادربزرگ قصه گوی البرزی الگوی خوبی برای سایرین هستید، نظرتان در خصوص فرهنگ مطالعه و کتابخوانی چیست؟

من عاشق کتاب و مطالعه هستم. حتی اگر قسمتی از روزنامه را در جایی ببینم آن را برمی دارم و می خوانم. به نظر من با کتاب خواندن و مطالعه وارد دنیای دیگری می شویم و درک بهترین از پیرامون خود خواهیم داشت.

من همیشه اهل مطالعه بودم، اما با حضور در جشنواره های قصه گویی حسِ قشنگ تری نسبت به این موضوع دارم.

چه توصیه ای به پدر و مادرهای نسل امروز دارید؟

همیشه به پدر و مادرها گفته ام که بهترین هدیه ای که می توانند برای فرزندان خود تهیه کنند، کتاب است. سعی می کنم به تمامی کودکانی که در اطرافم هستند کتاب هدیه دهم. در هر سلیقه ای و برای هر سنی کتاب برای مطالعه وجود دارد.

سخن آخر...

از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز که برای من یک خانواده گرم و صمیمی شدند قدردانی می کنم. از تک تک شان ممنون هستم و از خانم ها گرمسیری و فریبا فروزانفر تشکر فراوان دارم.

توصیه من به خانواده ها علی الخصوص پدر و مادرها این است که هیچ خانواده ای برای فرزندانشان گرم تر و بهتر از کانون نیست. سعی کنند اوقات فراغت بچه هایشان را در کانون بگذارنند.

چاپ شده درروزنامه پیام آشنا کرج

۴ دی ۱۳۹۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =