کتاب، رویکرد اصلی فعالیت‌های کانون پرورش فکری

پودمان آموزشی «شیوه‌های تشویق(علاقمندسازی) کودکان به مطالعه» به‌صورت کارگاه عملی با بررسی مهارت‌ مربی در فعالیت روخوانی کتاب در کانون سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، پودمان آموزشی «شیوه‌های تشویق(علاقمندسازی) کودکان به مطالعه» با حضور حمید نوایی‌لواسانی، ویژه ۲۰ مربی فرهنگی کانون این استان طی دو روز به‌مدت ۲۲ ساعت در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار شد.

نوایی‌لواسانی در این پودمان، ضمن آشنایی مربیان با کانون، رویکرد مطالعه، اهداف و کارکرد آن، به تشریح انواع خواندنی‌ها، معیار انتخاب کتاب، سطوح خواندن، روش‌های مطالعه، مهارت‌های مربی و اعضا در کتاب‌خوانی پرداخت.

وی نخست با اشاره به تقسیم فعالیت‌های کانون به پنج بخش فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و اسلامی بر آموزش غیر مستقیم مربیان به مخاطبان کودک ونوجوان در قالب این فعالیت‌ها با هدف پرورش تفکر که در هیچ سازمانی وجود ندارد، تأکید کرد.

نوایی با بیان این‌که کتابی برای کتابخانه انتخاب کنیم که مخاطب داشته باشد، گفت: تفکر ابعاد مختلفی دارد و تأثیر در میزان تفکر کودکان، قابل توجه و اهمیت است.

وی، کتاب را بهترین ابزار و واسطه‌ی تربیتی و هم‌چنین بهترین عاملی دانست که به‌وسیله‌ی آن تفکر کودکان و نوجوانان را می‌توان رشد داد.

کنجکاوی و پرسشگری؛ دو موتور محرک تفکر

نوایی با اشاره به این‌که اصولاً انسان موجودی پرسشگر و کنجکاو است، تصریح کرد: اگر کتاب موجب کنجکاوی و پرسشگری مخاطب نشود اتفاق خاصی صورت نمی‌گیرد. وقتی اعضا با تنبلی ذهن پیش می‌روند، کم‌کم ارتباط خود را با کتاب قطع می‌کنند؛ چون حس کنجکاوی و پرسشگری در آنها تقویت نشده است و باید بین آگاهی و کسب خواندن، پیوند ایجاد کرد.

وی در ادامه، هدف از رشد تفکر را حل مسأله عنوان و تأکید کرد: حل مسأله بدون کنجکاوی و پرسشگری معنایی ندارد و منشاء تفکر هم مانند یک انبار کاه که شعله‌ور می‌شود، کنجکاوی و پرسشگری است.

ارزیابی؛ بالاترین مرحله‌ی کتاب‌خوانی است

نوایی با بررسی فرآیند چهار مرحله‌ای سواد خواندن مبنی بر استنباط مستقیم، تفسیر و تلفیق ایده‌ها و اطلاعات، ارزیابی محتوا و زبان و عناصر متنی،  بالاترین مرحله‌ی کتاب‌خوانی را ارزیابی عنوان کرد.

در ادامه، مربیان در کارگاه‌های عملی، شیوه‌های علاقمندسازی و چگونگی برگزاری جلسه کتاب‌خوانی با اعضا را تجربه کردند و در پایان آثار مربیان، مورد ارزیابی قرار گرفت.

گفتنی است؛ محمد ناظری‌صوفی سرپرست کانون استان سمنان در ابتدای دوره ضمن خیرمقدم به نوایی‌لواسانی و قدردانی از حضور مربیان فرهنگی در پودمان آموزشی با اشاره به چهلمین‌سال پیروزی انقلاب اسلامی از آنها خواست تا با هم‌دلی و هم‌فکری و اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را غیر مسقیم به مخاطبان کودک و نوجوان انتقال دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =