نامه‌نگاری اعضای کانون لرستان به قهرمان خود

مسابقه‌ی ادبی «قهرمان من» با همکاری شرکت ملی پست و اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان، اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌ آموزش و پرورش برگزار شد و در این مسابقه 22 عضو کانون استان لرستان به مرحله‌ی نهایی راه یافتند.

فرناز میریامسال دومین همکاری کانون استان لرستان با اتحادیه‌ی پستی جهان صورت گرفت. در همین راستا ابتدا پس از ارسال فراخوان مسابقه‌ بین‌المللی نامه‌نگاری سال 2019 اتحادیه‌ی پستی جهان به مراکز فرهنگی هنری کانون در استان لرستان، بیش از 50 اثر به واحد ادبی کانون این استان رسید و پس از داوری این آثار، 22 اثر در مرحله نخست انتخاب و به دبیرخانه‌ شرکت ملی پست استان تحویل داده شد.

قرار است در این مسابقه به 22 اثر برگزیده بر اساس رای هیات داوران تمبر طلا و نقره اهدا شود و از میان آن‌ها یک اثر به عنوان نماینده‌ کشور ایران به اتحادیه پستی جهانی (Upu) برای شرکت در مسابقه‌ی نهایی ارسال تا ترجمه و ثبت شود.

به همین بهانه نگاهی داشتیم به فعالیت‌های ادبی کانون استان لرستان و جزئیات بیشتر این مسابقه که در ادامه می‌خوانید.

ارتباط خوب بچه‌ها و قهرمان‌ها

آفرین پنهانی، معاون فرهنگی و اجرایی کانون استان لرستان

پنهانی درباره‌ همکاری و مشارکت کانون لرستان در مسابقه‌ ادبی «قهرمان من» گفت: از آن‌جا که در خیلی از برنامه‌ها با اداره‌ پست همکاری داریم فراخوان این مسابقه‌ بین‌المللی نامه‌نگاری سال 2019 از سوی این اداره برای ما فرستاده شد.

او ادامه داد: سال گذشته هم تجربه‌ شرکت در این مسابقه را داشتیم اما از آن‌جا که تعداد آثار زیاد بود و بدون داوری این آثار را ارسال کرده بودیم چندان دیده نشدند. اما امسال داوری اولیه‌ای بر روی آثار انجام شد تا بهترین‌ نامه‌ها برای مرحله‌ بعدی مسابقه ارسال شود.

به گفته‌ معاون فرهنگی و اجرایی کانون لرستان پس از داوری این نامه‌ها در سطح کشوری یک اثر منتخب ترجمه و برای ثبت به کشور سوئیس که برگزارکننده‌ مسابقه است، ارسال می‌شود.

او ضمن ابراز امیدواری از ایجاد بستری مناسب برای توجه به نوشته‌های ادبی بچه‌ها، توضیح داد: موضوع این جایزه نامه‌ای به قهرمان خود بود و بچه‌ها در نامه‌هایشان ارتباط جالبی با قهرمان‌هایشان پیدا کرده بودند که خیلی خواندنی بود.

پنهانی در ادامه با اشاره به همکاری اداره‌ پست با کتاب‌خانه‌ پستی کانون گفت: پیش‌تر مشکلاتی در این حوزه داشتیم که سبب می‌شد مربی خودش کتاب‌ها را به دست اعضا برساند. هر چند این کار جزو وظایف او نبود.

او یادآور شد: اما طی برنامه‌های مشارکتی کانون با اداره‌ پست قرار شده است همکاری آن‌ها با ما در این بخش بیشتر شود و در سال 98 ارسال مرسولات پستی کانون با حداقل هزینه و در برخی نقاط به صورت رایگان انجام شود.

به گفته‌ی سهیلا والی‌زاده مرادی، کارشناس ادبی کانون استان لرستان و دبیر اجرایی مسابقه‌ی «قهرمان من»، بررسی و داوری 50 نامه‌ی ادبی رسیده به واحد ادبی کانون استان لرستان از سوی سه داور انجام شد.

برهمین اساس آفرین پنهانی، معاون فرهنگی و اجرایی کانون لرستان، سهیلا والی‌زاده مرادی، کارشناس ادبی استان و فاطمه عاله‌پور، مربی مکاتبه‌ای اعضای هیات داوران بررسی نامه‌های ادبی مسابقه‌ «قهرمان من» بودند.

والی‌زاده‌مرادی درباره‌ی شاخص‌های داوری آثار گفت: از مربیان و مسوولان انجمن‌های ادبی استان خواسته بودیم تا حد ممکن از دادن ایده به بچه‌ها در ارتباط با موضوع مسابقه خودداری کنند.

او در ادامه توضیح داد: بر همین اساس آثار رسیده را از این نظر بررسی کردیم که در نوشتن نامه الگوبرداری نکرده باشند یا برای مثال قهرمان‌های آن‌ها کلیشه‌ای نباشند. قهرمان بسیاری از بچه‌ها دوست، پدر یا مادر، معلم یا یک فرد رویایی بود و از سطح نامه‌ها می‌توانستیم متوجه شویم تا چه حد عضوی با قهرمانش ارتباط برقرار کرده است و این ارتباط در سطوح نامه‌ای که نوشته بود خودش را نشان می‌دهد.

به گفته‌ی این کارشناس ادبی تمامی اعضای زیر 15 سال امکان شرکت در این مسابقه را داشتند.

او در ادامه درباره مهم‌ترین آسیب در حوزه‌ فعالیت‌های ادبی کانون اظهار داشت: در سال‌های اخیر کانون موضوع‌های زیادی را برای نوشتن به بچه‌ها داده بود که یک آسیب بزرگ در این حوزه محسوب می‌شد. اما تقریبا در یکی دو سال اخیر این روند کاهش پیدا کرد. تا جایی که طی سال 96 و 97 به جز جشنواره‌ رضوی موضوع از پیش تعیین شده‌ای برای نوشتن از سوی بچه‌ها نداشتیم.

والی‌زاده‌مرادی تاکید کرد: به عنوان کسی که حدود شش سال کارشناس ادبی بوده است همیشه از مربیان می‌خواهم تا حد ممکن به بچه‌ها موضوعی برای نوشتن ندهند؛ چراکه تعیین موضوع خاص ذهن بچه‌ها را محدود می‌کند.

او ادامه داد: بچه‌ها هرچه آزاد و رهاتر خودشان را احساس کنند بهتر می‌نویسند. اما گاهی موضوعی مانند موضوع مسابق «قهرمان من» و نوشتن نامه به او از آن‌جا که نویسنده را به چهارچوبی محدود نمی‌کند می‌تواند اتفاق و موضوع خوبی برای نوشتن باشد.

این کارشناس ادبی یادآورشد: هرچند به دلیل برخی از مناسبت‌ها گاهی مربی مجبور است برای اعضا موضوع خاصی مشخص کند تا درباره‌ی آن بنویسند.

او در ادامه گفت: استان لرستان در زمینه‌ نگارش و فعالیت‌های ادبی چشم‌اندازهای خیلی روشنی دارد. یک بخش آن به دلیل تلاش همکاران و بخش دیگر وجود بچه‌های مستعد است.

والی‌زاده ادامه داد: لرستان به سرزمین شاعران بی‌کتاب معروف است. نویسندگان و شاعران توانمندی در این استان زندگی می‌کنند که به دلیل شرایط مختلف زیستی، محیطی، فرهنگی و از این دست نتوانسته‌اند کتابی منتشر کنند اما پیشینه‌ ادبی خوبی دارند.

به گفته‌ او برهمین اساس در بین اعضا هم عضوهای مستعدی وجود دارد که بعضی از آن‌ها توانسته‌اند خودشان را نشان بدهند و مطرح کنند اما به‌طورکلی امکانات شهرستان آن‌قدر نیست که بتوانند بدرخشند.

کارشناس ادبی کانون لرستان در پایان تاکید کرد: در شهرهای بروجرد، خرم‌آباد و درود سه انجمن ادبی داریم و چشم‌انداز خیلی روشنی برای آن‌ها می‌بینم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =