کتاب باید با سلیقه مخاطب امروز منتشر شود

یک شاعر حوزه نوجوان گفت: کتاب‌هایی که برای کودکان و نوجوانان امروز منتشر می‌شود، باید با علاقه‌مندی بچه‌های امروز تطبیق داشته باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد محقق در جریان برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مهمان غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و با مخاطبان آثارش دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

به گفته محقق نویسندگان باید از طریق ژانرهایی که مورد علاقه بچه‌هاست، حرفشان را بزنند. البته نه این‌که هر آن‌چه که بچه‌ها دوست داشتند را نویسنده بنویسد، چاپ شود و خواننده آن را خریداری کند.

شاعر کتاب «از خودم سوال می‌کنم» یادآور شد: ما به عنوان بزرگ‌تر اگر چیزی را می‌خواهیم به کودکان بیاموزیم باید طوری که او می‌فهمد و دوست دارد بیان کنیم. اگر ادبیات طنز، وحشت و یا حادثه‌ای دوست دارد آن کتاب‌ها را برایش بخوانیم و از کتاب‌هایی که باکیفیت و مورد علاقه کودک است، بهره ببریم.

او افزود: در چند سال اخیر آثار از نظر کیفی به حد متوسط رو به بالا رسیدند و تقریبا هم‌سطح و به هم نزدیک شدند. استانداردهای شعر کودک بالا رفته است و پدرومادرها برای فرزندان‌شان دغدغه دارند و کتاب‌های بازاری را نمی‌پسندند.

به اعتقاد محقق، کانون به خاطر سابقه خوبی که در ذهن مخاطبانش دارد؛ همچنان مرجع و پناهی برای خانواده‌هاست، به همین دلیل وظیفه و مسئولیت کانون بیش از سایر انتشارات معتبر است. آن‌ها سابقه‌ای پنج یا ۱۰ ساله دارند در حالی که کانون سابقه‌ای بیش از پنجاه سال دارد.

این شاعر در عین حال از مسئولان کانون خواست کتاب‌های قدیمی و پرفروش کانون که همچنان مخاطب خود را دارند، بازنشر دهد.

او گفت: طرح‌هایی مانند رمان نوجوان و شعر نوجوان طرح‌های مهمی هستند. در زمانی که این محصولات از سوی کانون پرورش فکری منتشر شد در بازار نشر، رمان نوجوان کم بود و کانون با انتشار آن دست مخاطبان رمان را پر کرد.

محقق همچنین خاطرنشان کرد ناشرانی مانند کانون که به دنبال سود و برگشت مالی نیستند، وظیفه دارند که جاهای خالی ادبیات کودک را با تولید آثار فاخر پر کنند.

این شاعر در پایان سخنانش تاکید کرد کانون باید کتاب‌های خوب در ژانرهای مختلف مثل وحشت را انتخاب و سفارش کار بدهد و در حوزه‌هایی که کمبود وجود دارد، وارد شود و کتاب منتشر کند.

غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سالن B، راهروی ۴، شماره ۱۲۴ واقع در مصلی امام خمینی(ره) تا روز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ هر روز میزبان نویسندگان و هنرمندان عرصه ادبیات کودک و نوجوان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =