جامعه‌ای که کتاب نخواند، زبان و هویتش را از دست می‌دهد

طاهره ایبد نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است جامعه‌ای که کتاب نخواند، آسیب‌های زیادی می‌بیند و زبان و هویت خود را از دست می‌دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نویسنده در دیدار و گفت‌وگو با مخاطبان آثارش در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: وقتی مشکلات اقتصادی حادث می‌شود، بزرگ‌ترین جایی که آسیب می‌بیند فرهنگ و کتاب است.

به گفته ایبد، اگر هنوز هرم مزلو را قبول داشته باشیم، مردم باید دنبال نیازهای اولیه باشند. وضعیت اقتصادی شاید در ظاهر مهم نباشد؛ اما در دراز مدت آسیب‌ها و پیامدهای غیرقابل جبرانی به مردم وارد می‌کند.

نویسنده کتاب «پریانه‌های لیاسندماریس» یادآور شد: فن‌آوری با خودش مسایلی را می‌آورد ولی می‌توان از آن  استفاده بهینه کرد، مثل کتاب‌های الکترونیک.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کتاب و مطالعه را باید وارد زندگی کودکان کنیم. از ابزاری که برای آنان جذابیت دارد بهره ببریم تا آنان به کتاب خواندن علاقه‌مند شود.

ایبد با بیان این‌که فیلم، شاخه‌ای از فن‌آوری است، افزود: فیلم «آن‌شرلی» بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده است. ولی وقتی بیننده فیلم را تماشا می‌کند، دلش می‌خواهد کتابش را هم بخواند. در این فیلم یک بچه پرورشگاهی به واسطه کتاب خواندنش آدمی موفق می‌شود.

نویسنده کتب «عجیب و عجیب‌های ته دریا» همچنین گفت: جامعه ما در حال گذار است. فن‌آوری وارد آن شده ولی فرهنگ استفاده از آن هنوز به وجود نیامده است. خانواده‌ها باید در مورد بچه‌ها با زمان‌بندی و مدیریت درست، آنان را کنترل کنند.

ایبد توضیح داد: در غرب فن‌آوری پیش از ما وارد شده، ولی کتاب جایگاه خودش را دارد و نرخ کتاب‌خوانی بالاست و مردم در فضاهای عمومی همه کتاب مطالعه می‌کنند. ما خلاءهای فرهنگی زیادی داریم که به راحتی کتاب‌ را کنار گذاشته‌ایم، بنابراین هنوز نتوانسته‌ایم کتاب را به بچه‌ها معرفی کنیم. والدین خودشان باید به کتاب خواندن عادت کنند.

این نویسنده خطاب به خانواده گفت: در کشور ما مشکلات اقتصادی و اجتماعی دامن جامعه را فراگرفته و در بحران زندگی می‌کنیم و جامعه دچار یاس می‌شود، ولی بخشی از آن‌ها نیازمند تغییر خود جامعه است. ما نیاز به مردمی داریم که کتاب بخوانند، آگاه باشند و قدرت تفکر منطقی و انتقادی داشته باشند و بچه‌هایی که پرسش‌گر باشند چراکه سوال مهم‌تر از پاسخ دادن است.

نویسنده کتاب «چارخونه و خاله کشمشی» در پایان سخنانش تاکید کرد: ادبیات می‌تواند روی بخشی از این مسایل کار کند ولی بخش دیگر جامعه است که باید تغییر کند و نباید منتظر باشیم که اتفاقی بیفتد. مردمی هستیم که پیشینه خوبی داریم. ولی باید گذشته را گاهی نگاه کنیم و رو به آینده داشته باشیم تا جامعه به سمت بالا حرکت کند.

کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کانون تا روز ۱۴ اردیبهشت در بخش‌ کودک و نوجوان سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رواق شرقی مصلی بزرگ امام خمینی(ره)، سالن B، راهری ۴، شماره ۱۲۴ در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =