کد خبر: 287722
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
کتاب کودک  باید سرگرم‌کننده باشد

شهرام شفیعی نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است: رمز استقبال بچه‌ها از کتاب در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن سرگرم‌کننده بودن است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شفیعی در جریان برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مخاطبان آثارش دیدار و گفت‌وگو کرد.

نویسنده مجموعه طنز «جزیره بی‌تربیت‌ها» خاطرنشان کرد: موفقیت سیستم نشر در ایران برای جذب کودکان و نوجوانان به خودآموزی نویسندگان، ناشران، مدیران و... نیاز دارد. هنرمندان حوزه ادبیات کودک و نوجوان نباید به دانش فعلی اکتفا کنند. باید این دانش را به دست بیاوریم که «کتاب باید برای بچه‌ها سرگرم کننده باشد.»

به گفته شفیعی، مدیران، خانواده‌ها، رسانه‌ها، اولیا آموزشی، انتشاراتی‌ها و... باید بدانند که رمز استقبال بچه‌ها از کتاب، سرگرم کننده بودن آن است.

او یادآور شد: اگر بپذیریم کتاب‌هایی مانند هملت شکسپیر که هنوز برای مخاطبانش سرگرم کننده است، خود به خود خیلی از ایده‌ها و تولیدات غربال می‌شوند و سخت‌گیرانه‌تر به تولید این آثار نگاه خواهد شد.

شفیعی با بیان این‌که ادبیات کودک و نوجوان جای آزمون و خطا کردن نیست، افزود: کتاب‌های جذاب برای بچه‌ها در کانون تعدادشان کم نیست. او همچنین گفت: عزم تازه‌ای در کانون در ارتباط برقرار کردن با خانواده‌ها و جامعه تولیدکنندگان همچون نویسندگان، شاعران و تصویرگران می‌بینم.

این نویسنده افزود: کانون در دوره جدید، ارتباط‌های حضوری و نشست‌های مفید و تخصصی با کارشناسان حوزه‌های مختلف برگزار کرده است. او در ادامه تصریح کرد: اگر دور خودمان دیوار بکشیم و فرمایشی برخورد کنیم به نتایج قابل قبولی دست نخواهیم یافت.

شفیعی تاکید کرد: ارتباطات زیاد و محول کردن کار به افرادی که در کانون به عنوان اعضای خانواده کانون محسوب می‌شوند، پسندیده است چراکه هر کدام از این دوستان، اعضای اقماری خود را دارند.

او همچنین گفت: برنامه‌های زیادی در کانون دعوت شدم و شرکت کردم. کم کم به فکر افتادم که برای برنامه‌هایی مانند دو پنجره که به مراکز فرهنگی هنری کانون می‌روم و از نزدیک با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستم، تئوری داشته باشم. قصه اگر می‌خوانم، حرف اگر می‌زنم و... فکر شده‌تر باشد.

به اعتقاد شفیعی، نویسندگان باید با مسئولان دو پنجره کانون ارتباطات و هم‌فکری بیشتری داشته باشند و کیفیت درونی این‌گونه برنامه‌ها را به‌روزتر کنند. باید برای هم‌اندیشی از نویسنده‌هایی که تجربه دارند، دعوت کنند و با آنان ارتباط بگیرند.

او با اشاره به این‌که اجرا در ایران برای بچه‌ها، هم در کانون و هم در نهادهای دیگر ضعیف است، افزود: یک بار در همه جای کانون نگاه کنیم جاهایی که بچه‌ها را می‌نشانیم و می‌خواهیم برنامه‌ای برای آن‌ها ارایه کنیم و ببنیم از چه استانداردهایی برخوردار است و چه‌طور می‌توان استانداردهای این نشست‌ها را بالا برد.

غرفه کانون پرورش فکری در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سالن B، راهروی ۴، شماره ۱۲۴ واقع در مصلی امام خمینی(ره) تا روز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ هر روز میزبان نویسندگان و هنرمندان عرصه ادبیات کودک و نوجوان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =