کد خبر: 287758
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
جشنواره طنز کودک و نوجوان خلیج فارس، منطقه‌ای برگزار شد

نخستین جشنواره طنز کودک و نوجوان خلیج فارس در سومین سال برپایی خود برای نخستین بار به‌صورت منطقه‌ای و در 2 بخش شعر و داستان با شرکت استان‌های هرمزگان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون با اشاره به این که جشنواره منطقه‌ای طنز خلیج فارس کاری اصولی و تخصصی است از کانون هرمزگان به عنوان استان پیشگام نام برد که از سه سال گذشته، با برگزاری جشنواره منطقه‌ای طنز خلیج فارس، کاری اصولی، بنیادی و تخصصی در این حوزه را دنبال می کند.
سودابه امینی در نخستین جشنواره منطقه‌ای طنز کودک و نوجوان خلیج فارس، حضور تخصصی در کنار کودکان و نوجوانان را حائز اهمیت دانست و افزود: ارگان‌های اجرایی این استان می‌توانند از برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان حمایت کنند.
مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، این حمایت‌ها را شامل حمایت از مربیان در کارگاه‌های آموزشی تخصصی و غنی‌سازی از منابع مکتوب و تصویری عنوان کرد.
امینی گفت: بروز شناسه‌های بومی و منطقه‌ای به عنوان یک نکته مهم در این جشنواره حائز اهمیت است زیرا شناسنامه ادبی این استان محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: تلاش برای پرورش استعدادهای آینده‌سازان ایران اسلامی در حوزه هنر و ادبیات به منزله نگهداشت و توسعه یک ثروت ملی است.
مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در پایان از استان‌های شرکت کننده در این جشنواره قدردانی کرد و خواستار تبادل نظر شرکت‌کنندگان و برگزیدگان برای دوره بعدی شد.
در این میان، محمدرضا شمس داور جشنواره منطقه‌ای طنز خلیج فارس نیز در کارگاه داستان‌نویسی طنز که با حضور اعضای انجمن‌های ادبی و مربیان برگزار شد گفت: قصه، خلق اتفاقاتی در دنیای فانتزی بدون فارغ از زمان و مکان است.
وی عنوان کرد: شخصیت‌های طنز اغراق‌آمیز هستند و مخاطب در یک اثرطنز چیزی را می‌بیند که سرجایش نیست و این موضوع او را به خنده می‌اندازد.
نویسنده کتاب «دختر خل و چل» با بیان این‌که تخیل نقش مهمی در نوشتار دارد، افزود: تخیل در کودک و نوجوان بسیار ارزش دارد و یک طنزنویس باید طناز باشد و بزرگ‌نمایی و غلوکردن را بداند.
این نویسنده حوزه کودک‌ونوجوان دراین کارگاه ضمن تعریف یک داستان تخیلی، حالت‌های یک قصه را بیان کرد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان نیز طنز را ظرفیتی برای اندیشه‌ورزی کودکان و نوجوانان دانست.
ناهید سلیمانی گفت: طنز ظرفیت‌های زیادی برای شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان دارد و پدیدآورندگان و مخاطبان آثار طنز با آن اندیشه‌ورزی می‌کنند.
 
وی به اهمیت نقد آثار طنز اشاره کرد و افزود: نقد نوعی زیباشناسی است و طنز، گونه‌ای از ادبیات است که زبان خاص خود را برای شناخت زیبایی‌ها و نقد سازنده دارد تا باعث بالندگی جامعه شود.
وی ادامه داد: از سویی زبان طنز نشاط اجتماعی را به همراه دارد و نکته‌های دردناک جامعه را با بیان و رفع آن التیام می‌بخشد.

حسین تولایی نویسنده و شاعر کودک ‌و نوجوان نیز در کارگاه شعر طنز  بندرعباس با بیان این‌که موسیقی شعر از عناصر شعر نیست، بیان داشت: اندیشه و تخیل بیش از حد باعث مهم شدن شعر می‌شود.
عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: شعرباید همراه با کشف شاعرانه باشد و در شعر طنز نیز نخست می‌بایست ویژگی‌های شعری آن رعایت شود و بعد نگاه طنزداشته باشد.
به گفته تولایی، آسیب امروز شعر طنز این است که شعر نیست بلکه یک روایت منظم است که تخیل و کشف شاعرانه ندارد.
نویسنده «پرنده‌ها پای سفره صبحانه اند» گفت: طنز تنها باعث خنده نمی‌شود بلکه نکته‌ای که در شعر طنز وجود دارد شاعرانگی اثر است.
این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان کشف افزود: در کلام و تصویر، اندیشه و احساس در تمام اجزا شعر می‌تواند اتفاق بیفتد.
گفتنی است؛ فراخوان این جشنواره از اسفند ۹۷ به استان‌ها ارسال شد و در این مدت ۵۱۶  اثر به دبیرخانه استان هرمزگان ارسال شد که از این تعداد ۱۴۵ اثر در بخش شعر و در بخش داستان ۳۷۱  اثر مورد داوری قرار گرفت.
در دبیرخانه این جشنواره در استان هرمزگان با رای مجدد داوران در نهایت ۱۶۳ اثر انتخاب شد که از این تعداد ۱۸ اثر برگزیده اعلام شد.
در مراسم پایانی این جشنواره از ۱۲ نفر در بخش داستان، ۶ نفر در بخش شعر تجلیل شد و ۸ نفر نیز در بخش داستان به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.
داوری بخش داستان این جشنواره را احمد اکبرپور و محمدرضا شمس و در بخش شعر نیز راشد انصاری و حسین تولایی برعهده داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =