هدف قصه‌گویی، برنده شدن در جشنواره‌ها نیست

سید علی کاشفی خوانساری در جمع مربیان عضو انجمن قصه‌گویی کانون فارس نکات کاربردی قصه‌گویی را برای مربیان بازگوکرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، وی خطاب به مربیان گفت: هدفتان از شرکت در جشنواره قصه‌گویی برنده شدن نباشد. وی تأکید کرد: هدف را فراموش نکنید؛ هدف این است که شما قرار است قصه‌گو شوید نه برنده. قصه‌گویی هنر بسیار منعطفی است و این نکته مهمی است که قصه‌گوها باید بدانند.

 اگر قصه‌گو همان‌طور که در کتابخانه قصه می‌گوید در جمع بزرگ‌تر هم همان‌گونه قصه بگوید، قصه‌گوی موفقی نیست. باید آمادگی داشته باشید در جمع‌های متفاوت به شکل متفاوت قصه بگویید. تمرین اجرای یک قصه با سرعت‌های مختلف کمک بزرگی به قصه‌گو می‌کند.

 به گفته این نویسنده و مدرس دانشگاه، یکی از ویژگی‌های قصه، انعطاف وقت است. یعنی قصه بشود قصه خودتان. قصه را تمرین کنید و متناسب با شرایط قصه بگویید. قصه‌گویی از معدود هنرهایی است که در کشور ما وارداتی نیست و کاملا بومی است. با ورود رسانه‌های جدید از قبیل: چاپ، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، قصه‌گویی از زندگی رخت می‌بندد تا دوباره زنده می‌شود و کانون این هنر در حال مرگ را زنده می‌کند. روضه‌خوانی هم کمک شایانی به زنده ماندن قصه کرده است. روضه روضه‌خوان به طور ذاتی می‌تواند متناسب با شرایط قصه بگوید.به گفته کاشفی‌خوانساری، قصه‌گویی هنری داوطلبانه است و باید با شوق و ذوق قصه بگوید. قدرت قصه‌گو تا آنجاست که مانند شهرزاد بتواند هزار و یک شب، یک نفر را از مرگ دور نگه دارد.

داور جشنواره‌های قصه‌گویی گفت: موفقیت در قصه‌گویی را جایی خارج از جشنواره دنبال کنید. اگر باور دارید قصه‌گوی خوبی هستید به‌صورت ناخودآگاه، منتظر تایید داوران نمی‌مانید.

این متنقد حوزه ادبیات کودک و نوجوان اضافه کرد: در گفتگو و تعامل پیشرفت حاصل می‌شود. در رابطه با قصه‌گویی با هم صحبت کنید، نقد کنید و در تعامل با سایر قصه‌گوها به پیشرفت قصه‌گویی خود کمک کنید.

دومین نشست انجمن قصه‌گویی کانون فارس هم‌زمان با گردهمایی عمومی مربیان، مربیان مسئول و کارشناسان کانون فارس در روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه سال 1398 در شیراز برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =