کد خبر: 288156
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
بازدید 1046
شب رصدی در مرکز نجوم دماوند برگزار شد

روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، مرکز نجوم دماوند کانون استان تهران، ویژه برنامه رصدی «آبی مثل آسمان» را به مناسبت روز جهانی نجوم برای علاقه‌مندان به علم نجوم در شهرستان دماوند برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، ویژه‌برنامه روز جهانی نجوم در مرکز نجوم دماوند کانون استان، امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۱ شب و پس از اذان مغرب برگزار شد تا کودکان و نوجوانان علاقه‌مند بتوانند به همراه والدین خود در این رویداد علمی شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، کارگاه «روی پنهان ماه» که توسط «معصومه آقایی و مینو امیری» از مدرسان این مجموعه در سالن اصلی رصدخانه برگزار شد، مخاطبان را با شگفتی‌های تنها قمر زمین آشنا کرد و سؤالات نجومی کودکان و نوجوانان پاسخ داد.

در این کارگاه که تا ۱۲ شب و در چند سانس به اجرا درآمد، کودکان و نوجوانان در کنار والدین خود با شیوه‌ی رصد هلال ماه نو آشنا شده و اطلاعات تازه‌ای از قمرهای سیارات منظومه شمسی به دست آوردند.

از بخش‌های جذاب و پرمخاطب این شب نجومی رصد ماه  بر روی بام رصدخانه دماوند بود که با استقبال قابل‌توجه گروه‌های مختلف علمی، کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها مواجه شد.

همچنین با طلوع سیاره مشتری، رصد این سیاره و قمرهای آن، شبی خاطره‌انگیز را برای کودکان و نوجوانان رقم زد.

در این بخش علاقه‌مندان با استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته‌ی این مرکز تخصصی کانون استان تهران،  اقمار را با چشم مسلح دیده و با نحوه عکس‌برداری از ماه با تلسکوپ آشنا شده و تجربه تازه‌ای از عکاسی از اجرام آسمانی را به دست آوردند.

کارگاه آشنایی با صورت‌های فلکی و معرفی اپلیکیشن‌های نجومی و کتاب‌هایی درزمینه‌ی ستاره‌شناسی، از بخش‌های دیگر این برنامه‌ی علمی بود.

این مرکز تخصصی در طول سال به ویژه ایام تابستان با برپایی کارگاه‌های نجوم و ستاره‌شناسی ویژه‌ی کودکان و نوجوانان و  برگزاری شب‌های رصدی و اردوهای علمی برای علاقه‌مندان، به توسعه علمی در میان خانواده‌های شهرستان دماوند می‌پردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =