سلسله نشست‌های تقویت زبان اشاره در کانون استان تهران آغاز شد

شماری از مربیان کانون استان تهران با شرکت در اولین نشست زبان اشاره، از مشاوره کارشناس این حوزه بهره‌مند شده و به تقویت شیوه‌های اصولی این زبان در ارائه فعالیت‌های فرهنگی، هنری به کودکان و نوجوانان ناشنوا پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، توجه به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه همواره از اولویت‌های کاری کانون بوده  و بدین منظور سلسله نشست‌های تقویت زبان اشاره باهدف تقویت توان مربیان مراکز فراگیر کانون استان در جهت ارتباط موثر با این طیف از مخاطبان کانون، در آخرین روزهای اردیبهشت با حضور ۲۱ نفر از مربیان مراکز فراگیر کانون استان به مدت چهار ساعت برگزار شد.

موضوع اولین نشست، قصه‌گویی و بررسی مهارت قصه‌گویی به زبان اشاره بود که با حضور کیخسرو رنگرز عضو هیئت‌مدیره انجمن ناشنوایان تهران و کارشناس زبان اشاره، در مرکز فراگیر شماره ۴۰ برگزار شد.

وی پیش از این مدرس دو کارگاه آموزشی«استانداردسازی زبان اشاره» ویژه مربیان کانون استان بود و سال گذشته داوری بخش فراگیر بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی کانون استان را بر عهده داشت.

کیخسرو رنگرز در این نشست، ضمن بیان نکاتی درباره لزوم آشنایی مربیان با زبان اشاره‌ی استاندارد و اهمیت فراگیری آن توسط مربیان برای ارتباط مؤثر با کودکان ناشنوا، درباره‌ی شیوه‌های گفتاری مربیانی که در این نشست به اجرای قصه گوی پرداختند، نکاتی را اشاره کرد.

محدودیت دایره واژگان کودک و نوجوان ناشنوا نسبت به سایر کودکان، اهمیت حالات دست‌، صورت و فرم‌های نمایشی، استفاده از ابزارهای مناسب قصه‌گویی به زبان اشاره و استفاده صحیح از زبان اشاره استاندارد در قصه‌گویی برای این طیف از مخاطبان کانون از نکاتی بود که مدرس کارگاه به آنها اشاره کرد.

گفتنی است با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در کانون استان، این سلسله نشست‌ها در هرماه یک جلسه، در یکی از مراکز فراگیر کانون تهران برگزار خواهد شد و در نشست ماه آینده قرار است فعالیت سرودخوانی اعضای ناشنوا و اجرا به زبان اشاره مورد مشاوره و نقد و بررسی قرار بگیرد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران دارای ۵ مرکز فراگیر در مناطق شهرداری ۶، ۸، ۱۱، ۲۰ و ۵ است که این مراکز با داشتن تجهیزات و دستگاه‌های موردنیاز، کتاب‌های بریل و کتاب‌های گویا و ساختمان مناسب‌سازی شده، به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه «نابینا و کم‌بینا، ناشنوا و کم‌شنوا و معلول جسمی و حرکتی»، خدمات فرهنگی، هنری و ادبی ارائه می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =