نقش اسباب‌بازی در معماری هویت کودکان کلیدی است

مدیرعامل کانون معتقد است اگر امروز اهمیت اسباب‌بازی درک نشود، در آینده صدمه‌های بسیاری به فرهنگ کشور وارد می‌شود؛ زیرا اسباب‌بازی‌ها در معماری هویت کودکان‌مان نقش کلیدی دارند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاضل نظری در مراسم گشایش نمایشگاه دائمی اسباب‌بازی گفت: خرسندم که در آیین آغاز به کار مجموعه نمایشگاه اسباب‌بازی که به شکل خصوصی زمینه را برای تکمیل فرایند تولید و عرضه اسباب‌بازی ایجاد می‌کند، شرکت کردم تا از همه عوامل این نمایشگاه تشکر کنم.

به اعتقاد من، حوزه اسباب‌بازی حامل فرهنگی است که بچه‌ها خیال‌ها و آرزوهای‌شان را با آن بازی می‌کنند، همان‌گونه که ما در گذشته، با اسباب‌بازی جهان آینده و آرمان‌شهرمان را در اسباب‌بازی پیدا می‌کردیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره درجه اهمیت اسباب‌بازی در کشور گفت: اگر اهمیت این حوزه و اسباب‌بازی ملی درک نشود صدمه‌های زیادی به فرهنگ وارد خواهد شد، برخی از کشورها بخشی از اسباب‌بازی‌های‌شان را به‌صورت رایگان به دیگر کشورها ارسال می‌کنند و در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهند تا فرهنگ‌شان را در آن کشور رواج دهند در حالی که در کشور ما خانواده‌ها برای خرید همین اسباب‌بازی‌های خارجی باید هزینه زیادی پرداخت کنند و این بخشی از همان تهاجم فرهنگی است.

گرایش به آثار خارجی بیشتر از داخلی

رییس هیأت مدیره کانون در ادامه بیان کرد: در گزارش‌هایی که از نمایشگاه کتاب به دست‌مان رسیده است آثار ترجمه بیش‌تر از آثار داخلی فروش داشت؛ مردم ما با شعاری مواجه هستند که طبق آن می‌خواهند محصولات ایرانی را برای کودکان‌شان بخرند، اما می‌بینیم این اتفاق درعمل رخ نمی‌دهد. باید در حوزه محصولات ایرانی، محل عرضه و فروش با تاکید بر ایرانی بودن محصول، نظام نوآوری در تولید و خلق ایده، نهادهای مختلف نقش خود را درست ایفا کنند و ما باید تمام این حوزه‌ها را تقویت کنیم.

به گفته نظری، گفتمان عمومی و برجسته‌سازی در حوزه اسباب‌بازی در این سال‌ها افزایش پیدا کرده است. باید بدانیم اسباب‌بازی در معماری هویتی کودکان بسیار اهمیت دارد.

او درباره نظام آموزشی نادرست در کشور تصریح کرد: در نظام آموزشی‌ای که مبتنی بر حفظیات است، کودکان‌مان اطلاعاتی را بر حافظه‌های‌شان می‌سپارند که تأثیری در نوع زندگی آنان ندارد، در حالی‌که ما احتیاج به دانشی داریم که در طول مدت از میان نرود. ای کاش مثلاً صبر را به ما آموزش می‌دادند که ما در اجتماع می‌بینیم صبر را آموزش ندادند که این واژه در معارف و ادبیات ما از زمان قدیم وجود داشته است. به اعتقاد من بچه‌ها می‌توانند مثلاً صبر کردن را با بازی یا اسباب‌بازی یاد بگیرند. اسباب‌بازی مهارت‌هایی به کودکان یاد می‌دهد که در آینده ارزشمند است.

نظری در پایان گفت: در خصوص حفظ و نگهداری منابع انسانی باید نگران بود و تلاش کرد. امیدوارم اتفاق‌های امروز و افتتاح چنین نمایشگاهی تکثیر شود. همچنین باید با کالاهایی که در تعارض فرهنگی با ما هستند برخورد کنیم. به عنوان مثال در شورای نظارت، شخصیت یک اسباب‌بازی در قالب کالا یا محصولی تأیید نمی‌شود، اما می‌بینیم در دیگر قالب‌های فرهنگی منتشر می‌شود. نهادهای تصمیم گیرنده باید با هم هماهنگ باشند، باید صدای هماهنگ‌شده‌ای در حوزه صنایع فرهنگی بیرون بیاید.

مراسم گشایش اولین شوروم (نمایشگاه دایمی) اسباب‌بازی‌های ایرانی و بررسی و تحلیل نقش اسباب‌بازی به عنوان یک کالای فرهنگی هویت‌ساز، دوشنبه ۲۰ خرداد با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام محمدقمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، و تولید کنندگان اسباب‌بازی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =