مهرواره به رنگ آسمان

مراسم پایانی اولین مهرواره «به رنگ آسمان» با مشارکت اداره‌های کل کانون پرورش فکری و هواشناسی استان اردبیل در سالن آمفی‌تئاتر جعفر ابراهیمی(شاهد) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده گفت: توجه به مسائل محیطی در راستای پرورش خلاقیت و مهارت‌های علمی کودکان و نوجوانان همواره مدنظر این نهاد فرهنگی بوده و از اهداف اصلی برگزاری این مهرواره به صورت مشارکتی است.

مدیرکل کانون استان با اشاره به اینکه روز سوم فروردین، به عنوان روز جهانی هواشناسی نام‌گذاری شده است، افزود: به همین بهانه و در اسفند سال گذشته در راستای آشناسازی بیش‌تر و علمی‌تر کودکان و نوجوانان با انواع پدیده‌های جوی و لزوم مراقبت از محیط‌زیست، طی فراخوانی با موضوعات در قالب نقاشی، نشریه دیواری و نشریه الکترونیکی در دو سطح کودک و نوجوان، زمینه اجرایی این مهرواره فراهم شد.

او خاطرنشان کرد: از یاد نبریم یک زمین بیشتر نداریم و لزوم آموزش‌های زیست‌محیطی در حفاظت از زمینی که به ما به ارث رسیده، ضروری است و اگر امسال پدیده‌ی ناگواری مثل سیل کشور و مردم عزیز را رنجاند، قسمتی ریشه در عدم مراقبت از منابع طبیعی و جنگل‌ها و به هم زدن نظم موزون طبیعت داشت.

احدزاده ادامه داد: تبیین هنرمندانه موضوعات مدنظر برای این مهرواره، بیشتر در راستای آموزش غیرمستقیم مهارت‌هایی است که امروزه فرزندانمان بدان‌ها نیاز دارند و نسل کودک و نوجوان به دلیل شرایط ذهنی و شناختی‌شان می‌توانند بااهمیت دادن به پدیده‌های پیرامونی، در زندگی فردی و اجتماعی‌شان به عنوان شهروندان واجد فضیلت‌های مختلف در آینده نقش‌آفرینی کنند.

وی یادآور شد: از یاد نبریم در کلیه کنوانسیون‌های بین‌المللی و نیز اصل پنجاهم قانون اساسی، در خصوص حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، با تأکید به برنامه‌های آموزش محور به منظور ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی تأکید شده است.

در ادامه برنامه، علی دولتی مهر مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان شرقی، گفت: همواره مخاطرات محیطی و پدیده‌های جوی اذهان کودکان را درگیر خود کرده و دوست دارند در مورد آن‌ها آگاهی پیدا کنند.

وی بابیان اهمیت و کاربرد اطلاعات هواشناسی در زمینه گردشگری و صنعت توریسم، تصریح کرد: کودکان با یادگیری و کسب اطلاعات بروز هواشناسی می‌توانند در زمینه اطلاع‌رسانی و تسهیل سفر خانواده‌ها نقش بزرگی ایفا کرده و به عنوان یک فرد هشداردهنده عمل کنند.

دولتی مهر با تأکید به اینکه کودکان و نوجوانان می‌توانند با آگاهی از بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی، نقش سازنده و تأثیرگذار در کاهش این آسیب‌ها داشته باشند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم آموزش مباحث مربوط به هواشناسی، محیط‌زیست و ... از سنین کودکی در مدارس و نهادهای فرهنگی چون کانون پرورش فکری آغاز شود و فرهنگ‌سازی در این زمینه ضروری است.  

سیاوش محمدی مدیرکل هواشناسی استان اردبیل نیز در سخنانی با تقدیر از عوامل اجرایی این مهرواره، گفت: شعار سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی هواشناسی با عنوان «خورشید، زمین و هوا» بهانه‌ای برای اجرای این جشنواره به صورت مشارکتی شد.

محمدی تصریح کرد: به تفکر واداشتن کودکان و نوجوانان در مورد نقش عناصر و پدیده‌های هواشناسی در زندگی روزمره و محیط زندگی مردم، یکی از اهداف اصلی برگزاری این مهرواره بود.

او بابیان اینکه گرمایش کره زمین موضوعی است که این روزها  مطالب زیادی در مورد آن می‌شنویم، افزود: این تغییرات اقلیمی سلامت، معیشت، امنیت غذایی، تأمین آب، محیط‌زیست، امنیت انسان‌ها و رشد اقتصادی کشورها را نشانه گرفته است.

مدیرکل هواشناسی استان تأکید کرد: استفاده از انرژی‌های پاک، مانند: انرژی خورشید، باد و آب یکی از راه‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای، کنترل گرمایش زمین و همچنین کاهش آلودگی هوا است.

محمدی در پایان سخنان خود یادآور شد: آشنایی با علل و عوامل گرمایش زمین و به طبع آن بلایای طبیعی و مواجه با این پدیده‌ها، نیاز به آموزش دارد و بهترین زمان و مکان برای این آموزش‌ها، سنین کودکی و نوجوانی بوده و مکان‌های فرهنگی مانند: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و صداوسیما، بستر بسیار مناسبی برای این آموزش‌ها است و در آینده نیز در زمینه افزایش دانش آب و هواشناسی با این نهادها همکاری ویژه خواهیم داشت.

شایان‌ذکر است، پخش نما آهنگ معرفی فعالیت‌های اداره کل هواشناسی استان، اجرای دکلمه توسط محنّا مصدق اردبیلی عضو مرکز شماره یک کانون اردبیل با عنوان باران، اجرای سرود کانون به زبان محلی توسط اعضای گروه سرود مرکز شماره پنج کانون اردبیل، پخش نما آهنگ مهرواره به رنگ آسمان، سنتور نوازی توسط امیرحسین احدزاده عضو نوجوان مرکز شماره پنج کانون اردبیل، اجرای مسابقه، اهدای جوایز به برگزیدگان فراخوان‌های کشوری و بین‌المللی و بازدید نمایشگاه آثار از ویژه‌برنامه‌های این مراسم بود.

گفتنی است، آیین اختتامیه مهرواره «به رنگ آسمان» با شرکت اعضا، والدین، مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری و نیز مسئولان ارشد استان ازجمله: مدیران کل هواشناسی استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل و مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل برگزار شد و از صاحبان آثار برتر با ارائه لوح تقدیر و هدایایی قدردانی به عمل آمد.

ضمناً نمایشگاهی هم از آثار برتر کودکان و نوجوانان استان در حاشیه این مراسم برای بازدید حاضران برپا شد.

لطفاً گزارش تصویری برنامه را اینجا مشاهده فرمایید.

                                                                            برگزیدگان بخش نقاشی مهرواره «به رنگ آسمان»

ردیف

نام و نام خانوادگی

نام مرکز

نام مربی

۱

سوین اشرفی

یک پارس‌آباد

ناهیده جدی

۲

یسنا سامع

اردبیل سه

سمیه جعفری

۳

سانلی طوی

دو اردبیل

لیلا نظمی

۴

ابراهیم طاعتی

دولت‌آباد

فاطمه هنگامی

                                                                                                   تقدیری بخش نقاشی

ردیف

نام مرکز

نام مرکز

نام مربی

۱

نهال جوادزاده

۲ مشگین شهر

نرگس پورعلی

۲

ابوالفضل علیزاده

خلخال

زهرا محیطی

۳

زهرا عسگری

۱ مشگین شهر

سولماز کاظم نژاد

۴

زینب علی زاده

نمین

زهرا فرج زاده

۵

مهیا تقوی

گرمی

سمیه رحیمی

۶

آنیل لطفی

انگوت

زهرا پورفرخی

۷

آتنا تبریزچی

۱ اربیل

آمنه صالحی

۸

حدیثه نوروزی

جعفرآباد

منیژه دلکش

۹

نیوشا جمالی

نیر

شهره جمالی

آثار  منتخب نشریه نگاری  فراخوان مهرواره «به رنگ آسمان» خرداد۱۳۹۸

ردیف

نام مرکز

عنوان اثر

جنسیت اعضا

نوع کاغذی/ الکترونیکی)

اسامی گروه

گروه سنی

۱

نمین

هوای شهر من

دختر

کاغذی

یاسمن شهبازی

هانیه نجف نژاد

هدیه معصومی

هـ

۲

یک اردبیل

حوالی ابرها

دختر

کاغذی

عسل سیدزاده

هلیا قطاری

سمیرا خرازی

د

۳

انگوت

رنگ خدا

دختر

کاغذی

آنیل لطفی

دینا مهدوی

زهرا رعدی

ج

۴

سه مشگین شهر

سونامی

دختر

کاغذی

آیلین راستگو

محدثه آقایی

مریم بوداقی

ج

۵

اصلاندوز

آب

دختر

کاغذی

فاطمه بیانی

رقیه طوری

ثنا منور

د

۶

خلخال

ننه سرما

دختر

کاغذی

سمیرا پاشایی

مریم الیاسی

زهرا عین اللهی

د

۷

نمین

هوای شهر من

دختر

الکترونیکی

پارلا نواختی مقدم

غزل شهبازی

د

۸

یک پارس‌آباد

سیل

پسر

الکترونیکی

آروین جهانگیرزاده

نامشخص

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =