کارگاه سرود ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان اردبیل

در راستای غنی‌سازی مراکز فرهنگی هنری، کارگاه یک‌روزه آموزش سرود، ویژه مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با حضور سهیل مطیعا، دبیر انجمن سرود کانون کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، سهیل مطیعا بابیان اینکه سرود یکی از شاخه‌های مهم موسیقی است و برای اعضای نوجوان بسیار جذاب است، اظهار کرد: این فعالیت باید بر اساس اصول روز و به‌دوراز روش‌های کلیشه‌ای اجرا شود.

مطیعا افزود: ماهیت سرود با موج روز حرکت می‌کند و با توجه به ماهیت کانون و رعایت اصول پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باید واکنش مناسب اعضای نوجوان را از این فعالیت کسب کنیم.

وی خواستار توجه ویژه به آموزش چگونگی تشخیص ارتباطات سالم انسانی به اعضای نوجوان در حین انجام فعالیت‌های هنری شد و تأکید کرد: جهت پربار کردن، پرورش ذوق و استعداد هنری اعضا، توجه به موقعیت‌های مناسب و سنجیده باید مدنظر قرار گیرد.

دبیر انجمن سرود کانون، لزوم اجرای روش‌های خلاقانه در امور نمایشی مربوط به سرود و پرهیز از تحت‌الشعاع قرار دادن سرود به دلیل حرکات نمایشی زائد را یادآور شد و خاطرنشان کرد: توجه به ویژگی‌های فرهنگی و منطقه‌ای در انتخاب نوع سرود، ملاحظات کلی در کارگاه‌ها و نظارت مربیان بر فضای سالم کارگاه در این فعالیت بسیار مهم است.

او همچنین از تعریف موسیقی به عنوان زبانی برای بیان احساس گفت و ضمن بیان تکنیک‌های مختلف، به تفاوت‌های گروه کر و گروه سرود و تأکید بر حرفه‌ای بودن و اجرای دقیق هر دو بر اساس توان اجرایی و اصولی پرداخت.

مدرس این کارگاه آموزشی در دو بخش نظری و عملی، علائم اختصاری و الفبایی زبان موسیقی شامل: خطوط حامل، کلیدها، نت‌ها، خطوط اضافه و کمکی، مکان قرارگیری نت‌ها، شناخت نت‌ها و جابجایی نت‌ها، اکتاو و کاربرد آن در موسیقی، ضرب و شمارش و... را تشریح کرد.

دبیر انجمن سرود در بخش دوم این کارگاه  به صورت عملی به آموزش سلفژ و آواهای موسیقیایی، تشخیص کوک و فالش خوانی و صداسازی پرداخت و درعین‌حال با آزمون صدا از مربیان دوره، آنان را با اصول تست گیری صدا برای تشکیل گروه سرود آشنا ساخت.  

معرفی سازهای جهان و بررسی محدوده صدایی سازهای مختلف، بررسی فرکانس صدایی و تشریح نتایج بررسی فرکانس‌ها در آزمایشگاه و دامنه اجرایی حنجره انسان، تشریح و تبیین بخش‌های صدایی گروه سرود و کر و نحوه تقسیم‌بندی صدای زنان و مردان، توضیح در رابطه با نکات مهم ترکیب صداها برای اجرا در جشنواره‌ها یا گروه‌های دایر در مراکز، بررسی فراخوان جشنواره‌های سرود و تحلیل بخش‌های مختلف، تأکید بر حضور فرد متخصص در هنگام آزمون صدا و معرفی اپلیکیشن های مرتبط با آزمون صدا، معرفی منابع مطالعاتی جهت مطالعه مباحث نظری موسیقی، تأکید ویژگی‌های فیزیولوژیکی بدن انسان در هنگام آماده سازی تارهای صوتی و گرم کردن صدا قبل از اجرا، نکات اجرایی در رابطه با چیدمان گروه سرود و توجه به مکان‌یابی مناسب برای انواع صداها، تشریح تکنیک های مختلف اجرای سرود و لزوم وجود تک‌خوان در گروه سرود، بررسی تعداد اعضای گروه سرود و تأکید بر هماهنگی اعضای گروه بدون توجه به تعداد بالا یا پایین اعضای گروه، انتخاب موسیقی مناسب از بخش‌های آموزشی این کارگاه بود.

در بخش دیگر این کارگاه، تشکیل گروه سرود مربیان کانون، اجرای نت‌ها با توجه به ضرب آهنگ و کشش نت‌ها، اجرای سلفژ پارلاتی و کانتاتی توسط مربیان، تشریح رنگ و رِنج صدای مربیان، گرم کردن و آماده سازی صدا و تشریح روش‌های مختلف گرم کردن صدا، تبیین نحوه چیدمان صحیح گروه، تفسیر و توضیح در رابطه با رهبری گروه و نکات اجرایی مربوط به رهبری صحیح گروه و همچنین تأکید بر مکان‌یابی مناسب، تست سالن و تست ابزار الکترونیکی مربوط به اجرا بحث و بررسی شد.

خاطرنشان می‌شود این کارگاه آموزشی حالت فرایندی داشته و مراحل بعدی آن در مقاطع مختلف زمانی برگزار خواهد شد.

لازم به توضیح است، انجمن سرود کانون کار خود را با موارد ذیل آغاز کرده است و در این مسیر اهداف، برنامه‌ها و ایده‌های خود را ارائه خواهد داد.

- آموزش تخصصی در سطح استان‌ها.

- تشکیل گروه سرود آفرینش.

- تدوین آیین‌نامه انجمن.

- تدوین شیوه‌نامه جشنواره.

- آماده سازی جهت برگزاری نخستین جشنواره.

- تولید آثار فاخر، جذاب و به‌روز.

لطفاً گزارش تصویری کارگاه را اینجا مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =