کد خبر: 289198
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
کتاب‌خانه‌های مدارس نیازمند تجهیز است

عباس جهانگیریان از نویسندگان با سابقه ادبیات کودک و نوجوان معتقد است سینما، تئاتر و ادبیات کودک و نوجوان در ایران مدیون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و این نهاد باید با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عباس جهانگیریان نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس حوزه کودک و نوجوان هم‌زمان با روز ادبیات کودک و نوجوان درباره این روز گفت: قرار است رسانه‌ها، مردم، هنرمندان و نویسندگان در روز ادبیات کودک و نوجوان به این موضوع بپردازند، من مناسبت‌های مختلف را دنبال می‌کنم و می‌بینم که متأسفانه جامعه ما به راحتی از کنار آن‌ها عبور می‌کند. این روز فرصت مناسبی برای بیان مسائل معیشتی نویسندگان کودک و نوجوان، وضعیت نشر و توزیع کتاب‌های این حوزه است.

۱۸ تیر سال‌روز درگذشت زنده‌یاد مهدی آذریزدی به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در ایران نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: ما حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون مخاطب کودک و نوجوان داریم ولی میانگین شمارگان کتاب حدود هزار نسخه است؛ این سؤال پیش می‌آید که چرا باید وضعیت این‌گونه باشد؟ آیا ما جامعه کتاب‌خوانی نیستیم؟ آیا ما در جامعه کتاب نداریم؟

جهانگیریان با اشاره به جایگاه بی‌نظیر ایران در خاورمیانه درخصوص ترجمه کتاب‌های کودک و نوجوان روز دنیا، اظهار کرد: ما در این زمینه بسیار عملکرد خوبی داریم. همچنین به لحاظ دارا بودن تعداد نهادها و مراکز فعال در زمینه ادبیات کودک و نوجوان هم حتی از برخی کشورهای اروپایی نیز بالاتر هستیم. با چنین ظرفیتی انتظارمان بالا رفتن شمارگان کتاب است ولی متأسفانه در این خصوص سیر نزولی است.

این نویسنده باسابقه‌ در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما در این زمینه فعالیت درستی انجام نمی‌دهند. کتابخانه‌های مدارس که دارای اهمیت بالایی هستند، بسیار فقیرند و کتاب‌هایی که در آن‌ها قرار داده شده همسو با ذائقه کودکان و نوجوانان نیست. این امر باعث می‌شود دانش‌آموزان کمتر به کتابخانه‌های مدارس خود سر بزنند.

وی در ادامه سخنان خود به اهمیت شکل‌گیری ارتباط بین نویسندگان کودک و نوجوان و دانش‌آموزان و همچنین مخاطبان خود در سراسر کشور اشاره کرد و توضیح داد: باید در وزارت آموزش و پرورش مسئولی برای کتاب‌خانه‌های مدارس و همچنین ارتباط با نویسندگان کودک و نوجوان انتخاب شود و با استفاده از ظرفیت‌های همه ناشران دولتی و خصوصی به تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس و ارتباط با کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها بپردازد. باید شورای هماهنگی کتاب کودک و نوجوان در درون وزارت‌خانه آموزش و پرورش شکل گیرد.

جهانگیریان تعامل و ارتباط بیشتر با نویسندگان و مخاطبان را راهی برای برون‌رفت کانون از اقدام‌های جزیره‌ای و خارج شدن این سازمان باسابقه از سایه دانست.

او درباره‌ی جایگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه ادبیات کودک و نوجوان تأکید کرد: کانون همچنان نهادی با تأثیرگذاری بالاست و باید نقش خود در ادبیات، سینما و تئاتر کودک و نوجوان را بیش از پیش پررنگ‌تر کند در عین حال روند ارتباطش با نویسندگان و مخاطبان می‌تواند ساماندهی شود.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: سینمای پاکیزه و متعهد ایران و بخشی از تئاتر ما مدیون کانون است و اگر ادبیات کودک و نوجوانی داریم که در منطقه خاورمیانه بی‌نظیر است، مدیون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم. همه ما نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان دوست داریم از کانون حمایت کنیم تا چراغش همچنان روشن و پرفروغ باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =