کد خبر: 289344
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
بازدید 313
کنجکاوی، کلید پرورش هوش کودک

سعید حسام پور، فعال حوزه ادبیات کودک، کنجکاوی را کلید پرورش هوش کودکان دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، در کارگاه نقد ادبی با حضور مربیان، دانشجویان و علاقه‌مندان به ادبیات کودک که در حاشیه ویژه برنامه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در کانون فارس برگزار شد، سعید حسام پور، استاد تمام دانشگاه شیراز، تسهیل‌گری در حوزه نقد را بسیار کم‌رنگ دانست و گفت: یک منتقد ابتدا باید قراردادها و چارچوب‌های سخت را بشکند و صاحب اثر نیز خود را برای پذیرش هر نقدی متقاعد کند.

به گفته او در نقد باید از به کار بردن واژه‌های تخصصی جلوگیری کرد و این میسر نمی‌شود مگر با ایجاد تنوع در کلاس‌های نقدادبی.

حسام‌پور مهم‌ترین ویژگی نقد ادبی توسط کودکان ونوجوانان را سواد خواندن و درک مطلب عنوان کرد و گفت: اگر کودکان از ابتدای یادگیری و خواندن و نوشتن، به درک مطلب برسند، نشان می‌دهد که آن‌ها سواد خواندن پیدا کرده و توانایی تحلیل و بررسی متون را دارند. در این راه پرورش تفکر انتقادی می‌تواند به کودکان کمک کند.

تفکر انتقادی و غیر انتقادی و شیوه مواجهه با پدیده‌ها از دیگر مباحثی بود که در کارگاه نقد ادبی به آن پرداخته شد. کنجکاوی،کلید پرورش هوش کودک عنوان و پنج راه اصلی برای پرورش انواع تفکر به ویژه تفکر انتقادی پیشنهاد شد. تعریف داستان‌هایی با پایان مبهم، پرسش از کودکان درباره هر موضوع ملموسی که در اطرافشان وجود دارد، ایجاد فرصت تصمیم‌گیری، خیال‌پردازی و رهایی از قاعده و قانون‌ها شیوه‌هایی بود که برای پرورش تفکر انتقادی در کودکان مورد بررسی قرار گرفت.  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =