آموزش نادرست، کودکان را از موسیقی گریزان می‌کند

فریدون شهبازیان موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز صاحب‌نام ایرانی معتقد است آموزش نادرست و غیرعلمی موسیقی به کودکان در بسیاری از آموزش‌گاه‌ها بچه‌ها را از این هنر ارزشمند گریزان می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این استاد و آهنگ‌ساز برجسته در جمع رابطان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور به انتقاد از وضعیت آموزش موسیقی به کودکان در ایران پرداخت و گفت: آموزش موسیقی در بیشتر این آموزش‌گاه‌ها از مراحل ابتدایی جلوتر نمی‌رود و آن‌ها از آموزش علمی موسیقی به بچه‌ها پرهیز می‌کنند و حاصل این کلاس‌ها جز فراگیری طوطی‌وار و باری ‌به هرجهت، نتیجه دیگری درپی ندارد و باعث بی‌علاقگی بچه‌ها به موسیقی می‌شود.

رهبر سابق ارکستر ملی ایران، علاقه و اشتیاق خانواده‌ها به فراگیری موسیقی فرزندان شان را نشانه آشنایی نسبی آن‌ها با این هنر عنوان کرد و در عین حال افزایش میزان آشنایی آن‌ها با موسیقی را باعث تبدیل شدن آنان به یک معلم دلسور در خانواده دانست و تصریح کرد: خانواده‌ها هزینه زیادی را صرف آموزش موسیقی فرزندان‌شان می‌کنند این در حالی است که در نهایت بیشتر بچه‌ها حتی اصول اولیه و نحوه صحیح در دست‌گرفتن ساز را در این مراکز آموزشی نمی‌آموزند و این به نظرم گمراه‌کننده است.

وی یادآور شد: رهنمودهای مربیان و مدرسان موسیقی می‌تواند سلیقه شنونده را بالا ببرد، قضاوت او را شکل بدهد و هوش موسیقی‌اش را اصلاح کند.

وی ادامه داد: موسیقی، یک هنر مختص روشنفکران نیست و برای همه جسم‌ها و قلب‌ها و فکرها تولید می‌شود و در علاقه‌مند شدن به آن، سه عامل فیزیکی، احساسی و عقلانی بدون شک دخالت دارد.

شهبازیان که از او به‌عنوان یکی از منتقدان جدی موسیقی امروز پاپ ایران نام می‌برند در بخشی از این گفت‌وگو با کارشناسان و مربیان سرود کانون با موضوع «تلفیق شعر و موسیقی» توضیح داد: این تلفیق در زبان فارسی کار بسیار حساس و دشواری است و اگر به درستی انجام نشود و معنای کلام را در ذهن شنونده تداعی نکند اثرگذار نخواهد بود. کسی که موسیقی برای آواز می‌نویسد باید به‌خوبی فواصل موسیقی را بشناسد و متاسفانه بسیاری از ترانه‌های امروز بد و بی‌هویت است و این، وضعیت موسیقی این سرزمین را آشفته کرده است.

سازنده موسیقی بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های نام‌آشنای سینما و تلویزیون در بخش دیگری از این نشست از وضعیت موسیقی برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان نیز به شدت انتقاد و تاکید کرد: در سال‌های گذشته من، فریدون ناصری و کمال‌الدین طراوتی شورای موسیقی کودک در صدا و سیما را ایجاد کردیم و بر موسیقی‌های این برنامه‌ها نظارت می‌کردیم اما امروز می‌بینیم تمامی یک برنامه تلویزیونی به رقص و آواز تبدیل شده است و به جای بالابردن سواد موسیقی فقط از ابتدا تا انتهای برنامه بچه‌ها را وادار به رقصیدن می‌کنند.

شهبازیان تصریح کرد: همان‌طور که سواد خواندن و نوشتن در یک دانش‌آموز کلاس اولی با دانش‌آموز کلاس هفتم یکی نیست در مورد موسیقی نیز باید به این مساله توجه کنیم که در نوشتن قطعه‌های موسیقی بری بچه‌ها از ملودی‌های ساده‌تر و دلنشین‌تری استفاده و از ریتم‌های رقص‌گونه پرهیز کنیم. کودک نمی‌تواند موسیقی‌هایی را که برای خواننده‌های بزرگسال نوشته می‌شود به‌درستی بخواند. یک کودک برای فراگیری موسیقی باید سال‌ها به تمرین پی‌درپی و بدون تعطیلی بپردازد.

نخستین گردهم‌آیی آموزشی نمایندگان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای ۱۲ و ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =