موفقیت نوجوانان داستان‌نویس مرهون تلاش‌های مربیان کانون است

محمدرضا شمس نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است نوقلمان عضو مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نسبت به دیگر هم‌سالان خود در حوزه داستان‌نویسی پیشروتر هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نویسنده در جریان برپایی نخستین مهرواره داستان آفرینش در تبریز گفت: این موفقیت‌ها مرهون تلاش‌های مربیان مراکز کانون سراسر کشور است که به خوبی با بچه‌ها به فعالیت‌های ادبی می‌پردازند و این کار به‌نظر من بسیار مفید است.

نویسنده کتاب «خواب و پسرک» با بیان این که ارزیابی او از کیفیت خوب آثار نوجوانان شرکت‌کننده در مهرواره آفرینش کانون، نشات‌گرفته از مطالعه داستان‌های آن‌ها، حضور در مراکز کانون سراسر کشور و شرکت نشست‌های تخصصی اعضای مراکز کانون است، تاکید کرد: اگر این بچه‌ها کار خود را به‌خوبی ادامه بدهند و به بیراهه نروند، نویسندگان خوبی خواهند شد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مربیان مراکز کانون می‌تواند هدایت این نوجوانان را با زیرکی و درایت انجام بدهند.

شمس، لزوم افزایش دانش مربیان کانون را نیز یادآور شد و تصریح کرد: دانش این مربیان در حوزه داستان‌نویسی و نسبت به نوجوانان باید افزایش یابد و برای این کار  باید کارگاه‌هایی نیز با حضور نویسندگان و استادان داستان‌نویسی برای مربیان برگزار شود، چرا که اگر قرار است این بچه‌ها آینده درخشانی داشته باشند نیازمند راهنمایی و حمایت کانون هستند.

بر اساس این گزارش در نخستین مهرواره داستان آفرینش و در کنار کارگاه‌های تخصصی ویژه نوجوانان، کارگاه‌هایی نیز برای افزایش دانش تخصصی مربیان کانون با حضور چند نویسنده و پژوهش‌گر این حوزه برگزار می‌شود.

این نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان در مورد مهرواره داستان آفرینش - که در آن ۸۶ نوجوانان برگزیده ایرانی داستان‌های‌شان را برای نویسندگان و رمان‌نویسان مطرح کشور می‌خوانند، اظهار نظر کرد و افزود: هرقدر این جشنواره‌ها و مهرواره‌ها بیشتر برگزار شود برای این نوجوانان مفیدتر خواهد بود. همین که چند نویسنده با نوجوانان داستان‌نویس تعامل و گفت‌وگو می‌کند بی‌تردید برای آن‌ها مفید است.

شمس همچنین درباره‌ی نحوه برپایی کارگاهی که او به‌عنوان مدرس در آن حضور داشت، توضیح داد و گفت: در کارگاه‌هایی که با نوجوانان در این مهرواره داشتم از آن‌ها خواستم تا مشکلات‌شان و ایرادهای کار را بیان کنند. وقتی بحث صورت می‌گیرد به یقین کارساز و پیش برنده خواهد بود.

این نویسنده در کارگاه‌های خود در این مهرواره درباره‌ی شخصیت‌پردازی، زاویه دید، باورپذیری، تصویرسازی در داستان و... با نوجوانان سخن گفت.

مهرواره داستان آفرینش با حضور ۸۶ عضو برگزیده و ارشد داستان‌نویس انجمن‌های ادبی آفرینش کانون پرورش فکری سراسر کشور از ۱۴ تا ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ به میزبانی کانون استان آذربایجان شرقی در تبریز برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =