کلاس‌های ادبیات و انشا در مدارس فقیر است

کلاس‌های ادبیات و انشای آموزش و پرورش بسیار فقیر است و معلم‌ها بر ادبیات داستانی تسلط کافی ندارند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نوید سیدعلی اکبر نویسنده و مترجم در حاشیه نخستین مهرواره داستان آفرینش در تبریز با بیان این مطلب افزود: ساختار کتاب‌های درسی در آموزش و پرورش  طوری نیست که بچه‌ها را به ادبیات داستانی علاقه‌مند کند.

نویسنده کتاب «آدامس چهارشنبه‌های خوشبختی» در مورد این مهرواره که با حضور ۸۶ عضو برگزیده و ارشد داستان‌نویس انجمن‌های ادبی آفرینش کانون پرورش فکری سراسر کشور برگزار شد، گفت: وقتی بچه‌ها مستقیم با نویسندگان و ادبیات به شکل محض آشنا می‌شوند، تأثیر زیادی دارد.

او افزود: برگزاری این برنامه‌ها می‌تواند در کسانی که علاقه‌مند به نویسندگی هستند، هیجان ایجاد کند و شوق و خلاقیت‌ آن‌ها را افزایش دهد.

سیدعلی‌اکبر در پاسخ به این سوال که خواسته‌ها، تعلقات و گرایش‌های نسل جدید در نوشتن داستان یا شعر چیست، گفت: هر کدام از کودکان و نوجوانان شخصیت‌ و سلیقه ادبی متفاوتی ‌دارند، هر یک از آن‌ها ممکن است گونه‌های متفاوتی مانند طنز، واقع‌گرا، عاشقانه، وحشت، فانتری، علمی تخیلی و... را دوست داشته باشند.

به اعتقاد نویسنده «سنگریزه‌های بدون اسم»، این تفاوت علاقه‌ و سلیقه کودکان و نوجوانان امروز بسیار خوب و ارزشمند است چراکه هر کسی دنبال منش ادبی خودش می‌رود.

نویسنده کتاب «آب‌نبات‌چوبی آویزان و هویج‌های سرگردان»   تاکید کرد در زمان آموزش‌دادن به کودکان و نوجوانان نباید آنان را شبیه هم ببینیم و به سمتی که خودمان می‌خواهیم آن‌ها را هدایت کنیم. باید ارزیابی شود و آن‌ها را در زمینه‌ای که علاقه دارند، پرورش دهیم.

نخستین مهرواره داستان آفرینش روز ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در شهر تبریز به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =