گفت‌وگوی نویسندگان با نوجوانان بازی برد برد است

احمد اکبرپور نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، گفت‌وگوهای رودرروی نویسندگان با مخاطبان آثارشان را به یک بازی برد-برد تشبیه کرد که دو طرف از آن سود می‌برند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای داستان‌نویسان نوجوان عضو مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور از سوی نویسندگان صاحب‌نام، یکی از برنامه‌های مهرواره داستان آفرینش در تبریز بود که اکبرپور نیز اداره یکی از کارگاه‌های این رویداد را برعهده داشت و در آن با نوجوانان به صورت مستقیم به گفت‌وگو پرداخت.

نویسنده کتاب «قطار آن شب» درباره‌ی برگزاری این مهرواره ادبی از سوی کانون گفت: ما بزرگ‌ترها شاید اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی را درک نکنیم اما اگر این امکان در دوران نوجوانی ما نیز فراهم می‌شد که با جمعی از نویسندگان و شاعران مطرح و مورد علاقه‌مان روبرو شویم و آثار شعر و داستان‌مان را برای آن‌ها بخوانیم، بی‌تردید اتفاقی بسیار بزرگ در ذهن‌مان رقم می‌خورد و برای انجام کارهای جدی‌تر و بروزتر به ما تلنگر می‌زد.

او با بیان این‌که «نوجوان»ی سن الگوپذیری است در این زمینه افزود: نوجوانان در این دیدارها می‌بینند نویسنده هم مانند خود او و مشکلاتش هم شبیه اوست و انسانی کاملا معمولی است که با پشتکار و تلاش و مطالعه توانسته است به سطحی برسد که کتاب‌هایش در سطح داخل و یا خارج مطرح شود و این، نوجوانان را به انجام کارهای بزرگ امیدوار می‌کند و این که با الگوپذیری از این نویسنده می‌تواند به صورت حرفه‌ای‌تری روال خود را طی کرده و با تفکر دقیق، تصمیم نهایی و مهم و حرفه‌ای خود را اتخاذ کند.

نویسنده کتاب «شب به خیر فرمانده» در عین حال از تعبیر بازی «برد، برد» - که به‌صورت عمده به‌عنوان یک اصطلاح‌ سیاسی به‌کار می‌رود – استفاده و درباره‌ی تاثیر مثبت این نشست‌ها بر روی نویسندگان تصریح کرد: ما هم به‌عنوان نویسنده می‌توانیم بازخورد کارهای خود را ببینم. یعنی همان‌قدر که ما می‌توانیم به بچه‌ها انرژی دهیم، بدون اغراق بچه‌ها نیز به همان اندازه و شاید بیشتر به ما انرژی می‌دهند، ما را بروزتر کرده و با دنیای پیچیده‌ی زمان معاصر، مشکلات خود، حس‌ها و رؤیاهای خود آشنا می‌کنند و این مسأله باعث می‌شود که ما با کیفیت بهتری برای بچه‌ها بنویسیم و از فضای امروز جامعه و نیازهای نوجوان دور نشویم.

اکبرپور درباره‌ی کیفیت داستان‌ها و سطح نوجوانان شرکت‌کننده در این مهرواره نیز توضیح داد: تردیدی نیست که کسانی که در چنین رویدادی شرکت می‌کنند در سطح خوبی هستند. من در تبریز دیدم که نوجوانان سوال‌های خوبی مطرح می‌کنند و دل مشغولی‌هایی دارند که بسیاری از آثار فعلی از جمله در حوزه طنز نمی‌تواند به آن خواسته‌ها پاسخ دهد. در کنار آن،  ذهن بسیار هوشمند و نگاه آنان از زاویه‌های جدید،‌ برای من دیدگاهی را باز کرد که از این پس به‌شدت مراقب نوشته‌های خود باشم چرا که با قشری بسیار منتقد و حساس مواجه هستیم.

نویسنده رمان «لحظه‌های سکسکه» نتیجه دیگر برگزاری این رویدادها را علاقه‌مندکردن نوجوانان به مطالعه به‌عنوان یکی از مقدمه‌های اصلی ورود به این مسیر و نوشتن حرفه‌ای عنوان کرد و از بچه‌ها خواست در این مسیر امیدوار باشند و با پشتکار بیشتر برای تبدیل شدن به یک نویسنده جدی تلاش کنند.

مهرواره داستان آفرینش که با حضور ۸۶ عضو برگزیده و ارشد داستان‌نویس انجمن‌های ادبی آفرینش کانون پرورش فکری سراسر کشور روز 14 مرداد 1398 و به همت معاونت فرهنگی کانون و به میزبانی کانون استان آذربایجان شرقی در تبریز آغاز شده بود روز 17 مرداد پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =