قصه‌گویی و شعرخوانی پایه‌ی علاقه‌مندسازی کودکان و نوجوانان به مطالعه است

کارگاه‌ مهارت‌های شعرخوانی و نشست تخصصی قصه‌گویی با حضور مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده پرآوازه و محبوب کشور در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون گرگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری گلستان، مصطفی رحماندوست در جمع مربیان فرهنگی و ادبی کانون گلستان با بیان این که مربیان کانون پیغامبرانی هستند که با علاقه‌مندسازی کودکان و نوجوانان به مطالعه، سعی بر توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دارند، اظهار داشت: نقش مربیان کانون در زندگی بچه‌ها بسیار ارزشمند است چراکه اگر هرکدام از ما مروری به گذشته‌مان داشته باشیم متوجه خواهیم شد که حتما فردی که با کتاب سروکار داشته در زندگی ما نیز تاثیرگذار بوده است.

دنیای جدیدی را با شعرخوانی به ‌روی کودکان و نوجوانان بگشاییم

شاعر «صد دانه یاقوت» با بیان این که راه هدایت کودکان و نوجوانان نفوذ در دل آن‌هاست، یادآور شد: با ادبیات می‌توان جان کلمات را بیان کرد و رسم زندگی کردن را به کودکان و نوجوانان آموخت.

رحماندوست تصریح کرد: به‌واسطه‌ی ادبیات می‌توان زندگی‌کردن را آموخت و برای ترغیب کودکان و نوجوانان به این سمت بایستی شیرینی آن را در این بخش نهادینه کرد.

مدرس دانشگاه حوزه ادبیات کودک تاکید کرد: بهره گرفتن از خیال در هنر نقش بسیار مهمی دارد بنابراین می‌شود در اشعار از هنر قافیه‌های ساختنی استفاده کرد تا برای بچه‌ها نشاط‌آور باشد.

وی در ادامه با اشاره به اثرات بازی کردن بر میزان هوش و رشد کودکان، برخی از شعرهای انگشتی خود را خواند و به سوال‌های مربیان درباره‌ی ارتباط دوسویه با کودکان و نوجوانان در هنگام شعرخوانی پاسخ داد.

حس انتظارآفرینی،  راز مجذوب‌سازی مخاطبان قصه‌گویی است

رحماندوست در نشست تخصصی قصه‌گویی درخصوص اهمیت قصه‌گویی و تاثیر آن در رشد روحی و فکری کودکان و نوجوانان سخن گفت. وی با اشاره به اهمیت حس انتظارآفرینی در مخاطبان قصه‌گویی اظهار داشت: این حس جادویی ایجاد می‌کند که مخاطب تمام هوش و حواسش مجذوب قصه‌گو ‌ می‌شود.

عضو هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین یادآور شد: قصه‌ شنیدن بچه‌ها از بدو تولد و حتی پیش از تولد در خانواده، مقدمه‌ی گسترش مطالعه است. افرادی که از کودکی برای آنها قصه خوانده شده است در بزرگسالی به کتاب علاقمندتر می‌شوند.

شاعر و نویسنده‌ی صاحب‌نام کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ادامه قصه‌ها را روش موثری برای انتقال مفاهیم تربیتی مربیان و خانواده‌ها بیان کرده و خاطرنشان کرد: در قصه می‌توانید هر آن‌چه را می‌خواهید از طریق یکی از شخصیت‌های داستان به مخاطب خود منتقل نمایید.

وی گفت: برای هر قصه یک آغازی وجود دارد، شروع قصه‌ها فرمول خاصی ندارد  بلکه هر قصه تابع زمان، مکان و خلاقیت قصه‌گو می‌باشد و بهتر است قصه به‌گونه‌ای که مخاطب می‌پسندد پایان یابد.

رحماندوست در پایان اظهار امیدواری کرد انشالله روزی برسد که سطح مطالعه کشور به معنای عمیق کلمه به شکل چشم‌گیری افزایش یابد.

گفتنی است از این شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان تاکنون بیش از 300 اثر به صورت مجموعه داستان و مجموعه شعر هم‌چون: آسمان هم خندید، ترانه‌های نوازش، بازی شیرین است، درسی برای گنجشک، توپ در تاریکی، بچه‌ها را دوست دارم، مرغ قشنگ تپلی، صدای ساز می‌آید، خروس غصه خورد، زیباتر از بهار و... منتشر شده است.

کارگاه مهارت‌های شعرخوانی و نشست تخصصی قصه‌گویی با حضور مدیرکل کانون گلستان، مربیان فرهنگی، ادبی و علاقه‌مندان این حوزه در روز 23 مردادماه ۱۳۹۸ در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون گرگان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =