«بیست‌ودومین جشنواره‌ی قصه‌گویی» موضوع گفت‌وگوی مدیرکل کانون سیستان و بلوچستان با باشگاه خبرنگاران جوان

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان: «قصه» بهترین راه انتقال ارزش‌ها و مفاهیم به کودکان و ابزاری برای افزایش مهارت‌های آنان است

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، مدیرکل کانون استان در گفت‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیست‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی را معرفی کرد.

معصومه هادی در ابتدا با ذکر پیشینه‌ای از برگزاری این رویداد مهم فرهنگی، هنری و ادبی در بیست‌ویک دوره‌ی گذشته، به جایگاه آن در فرهنگ ایران اشاره کرد و گفت: قصه‌گویی در تاریخ و فرهنگ ایران به دلیل کارکرد آن در حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم همواره جایگاه ویژه‌ای داشته و در دوران معاصر نیز با توجه به تغییرات گسترده‌ای که در زندگی به وجود آمده، «قصه» بهترین راه حفظ این ارتباط و انتقال ارزش‌ها به نسل آینده است.

دبیر جشنواره‌ی قصه‌گویی سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: دوران کودکی مناسب‌ترین زمان برای افزایش توانایی‌های فردی است و «کودکان» به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های هر کشور، ضروری است با پشتوانه‌ی قوی فرهنگی خود آشنا باشند تا آینده را با نگاه عمیق‌تری بسازند که «قصه» این کارکرد مهم را در خود دارد و در واقع ابزاری قوی برای افزایش مهارت‌های آنان است.

مدیرکل کانون استان سپس در خصوص بیست‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی گفت: تیرماه سال جاری فراخوان این مسابقه در دو بخش: قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، صحنه‌ای به مراکز فرهنگی‌هنری و دیگر نهادها ارسال شد.

هادی در توضیح بخش ۹۰ ثانیه‌ای با اعلام این نکته که این بخش محدودیت سنی ندارد، گفت: شرکت کنندگان در این بخش با فیلمی به مدت ۹۰ ثانیه برشی از قصه‌ی زندگی خود(امیدها، شادی‌ها، و آرزوهای) خود را روایت می‌کنند که می‌توانند آن را تا تاریخ دهم شهریورماه سال جاری در سایت جشنواره بارگذاری کنند.

وی سپس در خصوص بخش صحنه‌ای جشنواره عنوان کرد: این بخش به دو شیوه‌ی کلاسیک(سنتی) و مدرن(نوآورانه) اجرا می‌شود که در بخش نخست قصه‌گویان روایتی از روزگاران کهن، تاریخ، قهرمانی‌ها و... با استفاده از منابع شفاهی یا کتبی را بیان می‌کنند و متقاضیان بخش دوم قصه‌هایی به صورت گفت‌وگو، ترانه، آواز یا موسیقی و سایر ابزارهای خلاق اجرا می‎کنند که مهلت ارسال آثار آن تا هفدهم شهریورماه تعیین شده است.

هادی در خصوص شرکت‌کنندگان بخش ملی و بین‌الملل مسابقه گفت: پس از پایان مرحله‌ی استانی و منطقه‌ای برگزیدگان به بخش ملی راه پیدا می‌کنند که در این بخش  دختران و پسران(۱۲ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان(۱۸ سال به بالا) و مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها هستند و در بخش بین‌الملل نیز برگزیدگان ۲۱ دوره‌ی جشنواره، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای دارای سابقه در رسانه‌ی ملی و تیاتر کشور و داوطلبان سایر کشورها حضور خواهند داشت.

دبیر جشنواره‌ی قصه‌گویی استان هم‌چنین در بخشی از این گفت‌گو با اشاره به حضور موفق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در دوره‌ی گذشته از راه‌یابی علی نساج‌شهرکی، پدربزرگ سیستانی، به بخش ملی و تقدیر از وی و هم‌چنین کسب مقام دوم سارا کاهبازیان، مربی‌مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کُنارک، در بخش منطقه‌ای و مقام سوم مرحله‌ی ملی نام برد.

قابل ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام، به صورت رایگان، تا هفدهم شهریورماه به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان مراجعه و یا از طریق سایت www.kanoonfest.ir اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =