کد خبر: 290530
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
بازدید 238
علی‌اصغر عزتی‌پاک: قصه گویی ابزار انتقال مواریث است

علی‌اصغر عزتی‌پاک نویسنده و داستان‌نویس همدانی از بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حمایت کرد و از هم استانی‌های خود خواست تا در این جشنواره قصه‌گویی کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان علی‌اصغر عزتی‌پاک، نویسنده همدانی در حمایت از جشنواره قصه‌گویی کانون گفت:

قصه‌گویی یک سنت ارزشمند است و همه مردم جامعه موظف به حفظ این سنت گران‌بها هستند. حفظ سنت‌ها مهم است و حالا که همه در مقابل موج بسیار مخرب فضای مجازی و تکنولوژی و فرهنگ‌های غلط قرار گرفته‌ایم باید با حفظ همین سنت‌ها در برابر این جریان‌ها مقاومت کنیم و نپنداریم فقط هرچه از دیگران بر ما تحمیل می‌شود بی‌کم و کاست درست است، بلکه آنها هم می‌کوشند تا سنت‌هایشان را به دیگران عرضه کنند و اینگونه فرهنگ‌شان را گسترش دهند.

عزتی‌پاک می‌گوید: قصه‌گویی آورده‌های مهمی داشته که یکی از آن‌ها ارتباط چشم‌به‌چشم و رخ‌به‌رخ قصه‌گو و مخاطب است. در روزگاری که همه تنها شده‌اند و با وجود فضای مجازی و اینترنت اغلب روابط اجتماعی دچار اختلال گردیده‌ است، ارزش قصه و قصه‌گویی به نظر مهم‌تر می‌آید.

او معتقد است: در این حوزه با انسانی گرم می‌توانی تبادل احساس و بیان داشته باشی و عواطف و احساساتت را با توجه به وقایع قصه‌ها ابراز کنی و همچنین به همین دلیل شناخت بیشتری از مخاطب خود (فرزند، دوست، شنونده) پیدا کنی و همین شناخت درست و عمیق موجب رفتار صحیح افراد با یکدیگر خواهد شد که البته شاید خیلی سریع رخ ندهد و کمی زمان‌بر باشد اما روابط درستی را پایه گذاری می‌کنند.

به عقیده عزتی‌پاک، قصه‌گویی ابزار انتقال مواریث است. مواریث بخشی از فرهنگ، هنر، تاریخ، قصه های عامیانه و حتی جزئی‌تر مواریث خانوادگی است. پدری که خاطره‌ای از گذشته‌اش را به فرزندش منتقل می‌کند و بخشی از تجربه‌اش را در اختیار او می‌گذارد موجب می‌شود تا افراد از گذشته‌شان تهی نباشند و صاحب شناسنامه و هویت شوند.

او می‌گوید: زبان عامیانه بخشی از ظرفیت زبان ملت‌هاست و قصه‌های عامیانه بسیار گرم و دلنشین بر ذهن و جان مخاطب می‌نشیند و به همین دلیل در انتقال احساس میان قصه‌گو و شنونده بسیار مهم و موثر است.

عزتی‌پاک همه را به شرکت در این مسابقه و رقابت دعوت کرد و از مردم خواست تا حضور فعالی در این جشنواره داشته باشند.

او اضافه کرد: من گذشته خانوادگی‌ام را از پدر و مادرم و پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها گرفته‌ام و قطعا میراثی از گذشته‌ام می‌باشد که ریشه‌ام و هویتم را همیشه در آن خاطرات جستجو می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =