کمال شفیعی: امیدوارم روزی برسد که هر ایرانی، حداقل قصه زندگی خودش را بلد باشد

کمال شفیعی شاعر توانمند همدانی در حمایت از بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی علاقمندان را به قصه‌گویی دعوت کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان کمال شفیعی شاعر ارزشمند استان همدان در حمایت از جشنواره قصه‌گویی چنین بیان می‌کند که:

سرشت و سرنوشت قصه‌گویی و تمام آنچه به عنوان میراث فرهنگی از ابتدای پیدایش تمدن در ملل مختلف شکل گرفته زبان قصه‌ها بوده است و قصه مهمترین وسیله‌ی انتقال اندیشه در تاریخ به شمار می‌رفته.

او می‌گوید: اهمیت قصه‌گویی به لحاظ زیرساخت‌ها و آئین‌ها و اعیاد و حتی دیوارنگاره‌های انسان‌های غارنشین همگی حاکی از نوعی روایت قصه در تاریخ بوده است. قبلا انسان را حیوانی ناطق می‌گفتند، سپس انسانی مدرک که می‌فهمد و اخیرا از انسان به عنوان موجودی قصه‌پرداز و روایت‌مند یاد می‌کنند که می‌تواند تولید گفتمان کند و این خود نشان از اهمیت و ارزش قصه‌گویی و قصه‌پردازی دارد.

همچنین اهمیت قصه و قصه‌گویی در تاریخ کشور ما از نقالی داستان‌های شاهنامه در قهوه‌خانه‌ها و روایت قصه‌های امیرارسلان نامدار و حتی آثار کهن چون "درخت آسوریک" و "یادگار زریران" پیداست. خداوند نیز هرجا می‌خواهد انسان را بشارت دهد یا نهی کند از زبان قصه کمک می‌گیرد و در کتاب آسمانی بسیاری از عبرت‌ها با زبان قصه است.

قصه‌ها سرمایه‌های ملی هر ملتی هستند که از منظر قصه‌گویی چراغ راه آیندگان و گنجینه و میراث ملی گذشتگانند و از منظر روانشناسی شیوه‌ی زیست صحیح زندگی را به کودکان و نوجوانان می‌آموزند و آنها را از اینکه راهی را چند باره طی کنند مصون می‌دارد.

از نظر کمال شفیعی اگر می‌خواهیم نسلی پیش‌رو و خودشکوفا و دانشور داشته باشیم نیازمند توجه ویژه به قصه و قصه‌گویی هستیم.

او می‌گوید: ایران کشوری سرشار از قصه‌های نگفته و گفته شده است. کانون پرورش فکری گام بزرگ و موثری را در این حوزه برداشته اما کافی نیست و بهتر است زنگ قصه‌گویی از طریق مدارس به داخل کلاس درس بچه‌ها برود وحتی کارگاه‌هایی برای والدین در جهت اهمیت و آموزش قصه‌گویی برگزار شود.

در پایان کمال شفیعی شاعر خوب همدانی، بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی را به همه هم‌وطنان به ویژه هم استانی‌هایش در همدان تبریک گفت و در حمایت از جشنواره به ویژه بخش 90 ثانیه ای اظهار داشت: " امیدوارم روزی برسد که هر ایرانی، حداقل قصه زندگی خودش را بلد باشد"

او افزود: قصه‌گویی 90 ثانیه ای فرصتی است مناسب برای همه‌ی آنانی که به دلیل مشغله‌های این روزها در زندگی فرصت زیادی برای قصه‌گویی ندارند و می‌توانند قسمتی ارزشمند از زندگی خود را با بیانی شیوا در حد 90 ثانیه با بقیه به اشتراک بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =