بهره‌گیری از دانش روز با حفظ ارزش‌ها و سنت‌های مؤثر

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در آیین گشایش شاخه‌ی استانی دو انجمن قصه‌گویی و سرود، بهره‌گیری مربیان از دانش روز با حفظ ارزش‌ها و سنت‌های مؤثر را خواستار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان در آیین گشایش شاخه‌ی استانی دو انجمن قصه‌گویی و سرود، ضمن تبریک دهه‌ی ولایت و عید سعید غدیر از تلاش و نوآوری‌های کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری و بازخوردهای خوب آن، قدردانی و تأکید کرد: اکنون در دهه‌ی پنجم انقلاب، فرصت اشتباه نداریم و با این وصف، کانون و کانونی‌ها و همه‌ی ما بایست با کار صادقانه، کارشناسانه و ایجاد شور و نشاط، امید و اخلاق، دوره‌ی طلایی دیگری بسازیم تا بتوانیم برای تأثیرگذاری و رسیدن به مؤفقیت از صفات نیکوی مردان و زنان در دفاع مقدس بهره گیریم.

خدابخشی در ادامه افزود: خیلی از صفات آن دوران مانند صداقت، بی‌تکلفی، محبت، ایثار، بدون چشم‌داشت به کاری پرداختن، تأثیرگذار بودن و... را هم با کردارهای متناسب با گفتارهای خود احیا کنیم.

وی با اشاره به آغاز فعالیت دو انجمن قصه‌گویی و سرود علاوه بر دو انجمن ادبی آفرینش سمنان و لبخند انار دامغان، اظهار داشت: تا پایان سال جاری با راه اندازی دو انجمن هنرهای نمایشی و تجسمی، تعداد انجمن‌های این استان به شش انجمن تخصصی می‌رسد.

خدابخشی با بیان این‌که فعالیت انجمن‌های تخصصی موجب افزایش حجم فعالیت‌های تخصصی و گسترده‌تر شدن آن می‌شود، گفت: در تلاشیم تا با همراهی مربیان و کارکنان، فعالیت‌های با محتوا و تأثیرگذار داشته و با بهره‌گیری از دانش روز و حفظ ارزش‌ها و سنت‌های مؤثر که در فرهنگ و تمدن ایران نقش اساسی دارد، تأثیراتش را حس کنیم.

قصه و قصه‌گویی؛ ابزار بسیار مؤثر در آموزش غیر مستقیم

مدیرکل کانون استان سمنان در بخش دیگر سخنانش، قصه و قصه‌گویی را یکی از ابزارهای بسیار مؤثر در آموزش غیر مستقیم عنوان و تأکید کرد: روایت‌گری در قصه، علاوه بر پندآموز بودن، انتقال تجربه و تاریخ است که با توجه به فطرت پاک کودکان و نوجوانان، مجذوبیت و تأثیرگذاری زیادی دارد.

خدابخشی با بیان این‌که حوزه‌ی فرهنگ و هنر با تفکری که خلاقیت می‌سازد در ارتباط است، قصه‌گویی را امری بسیار مؤثر و راهی به‌سوی کتاب و کتاب‌خوانی برشمرد و ارتباط آن با کتاب را موجب اتصال به اقیانوس، دانست.

وی در ادامه به نقل از  حسین ذوالفقاری استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران، قصه را یک روش خلاقانه و غیر مستقیم برای حل مسأله، عنوان و خاطرنشان کرد: منظور از حل مسأله، بیان مشکل نیست؛ بلکه منظور روبرو شدن با مسأله و یافتن راه حلی مناسب برای آن است تا به مشکل تبدیل نشود.

خدابخشی هم‌چنین یادآور شد: خداوند یکتا در تمامی کتاب‌های آسمانی ازجمله قرآن کریم از روش قصه و قصه‌گویی استفاده کرده و مطالعه آثار شاعران کهن ادب پارسی مانند مولوی، سعدی، نظامی و...، نشان می‌دهد که درون‌مایه‌ی بیش‌تر آن‌ها مبتنی بر قصه و حکایت است.

وی اظهار داشت: اگر به روضه‌الشهدا که ماه محرم در منابر خوانده می‌شود با دقت نگاه کنیم متوجه می‌شویم که روایت‌گری آن به سبک قصه و قصه‌گویی است.

مدیرکل کانون استان سمنان با توجه به اهمیت موضوع قصه‌گویی، گفت: کانون پرورش فکری در سراسر کشور با تمام داشته‌هایش سعی دارد تا آن را احیا و گسترش دهد.

وی در پایان تصریح کرد: به‌عنوان خادم کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنیم بی‌تکلف با انگیزه‌ی مضاعف و حرکتی جهادی به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت کودکان و نوجوانان استان باشیم و حتی به مدت یک‌روز هم که باشیم همان یک‌روز را صادقانه و مؤثر فعالیت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =