احیای سنت قصه‌گویی هدف مهرواره «یک‌شب و هزار قصه» است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان گفت: احیای سنت قصه‌گویی با حضور اقشار مختلف مردم و قصه‌گویان هدف نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» در استان خوزستان است.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، وحید کیانی ایجاد زمینه برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و مؤثر میان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎ها قصه‌گو را یکی دیگر از اهداف این مهرواره عنوان کرد و افزود: تقویت انجمن قصه‌گویی کانون در استان خوزستان با تأکید بر احیای سنت قصه‌گویی با حضور اقشار مختلف مردم و قصه‌گویان دیگر هدفی است که ما آن را با اجرای برنامه‌های چون نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» دنبال می‌کنیم.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی برای تبیین و ترویج روش‌های نوین در اجرای قصه‌گویی و مشارکت مردم در ترویج این فرهنگ به‌عنوان یک ابزار ارتباطی و فرهنگ‌ساز در جامعه یادآور شد: نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» استان خوزستان به مناسبت برگزاری بیست‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، ویژه‌ی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎ها در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و ۹۰ ثانیه‌ای در حالی برگزار می‌شود که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎های قصه‌گو تا 20 شهریور ۱۳۹۸ فرصت دارند لوح فشرده قصه‌گویی خود را به نزدیک‌ترین مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محل زندگی خود تحویل دهند.

نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» توجه به فرهنگ عامه دارد

دبیر نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان گفت: برگزاری این مهرواره بر توجه به فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی تأکید دارد.

مجتبی گهستونی در خصوص برگزاری این مهرواره اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که در گویش‌های محلی مشترکات را با قصه پیدا کرده و دوستی فرهنگ‌ها را بیش از پیش استحکام ببخشیم.

وی افزود: با هدایت مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با همیاری اداره کل مربوطه تصمیم گرفتیم با پیدا کردن اشتراکات فرهنگی بتوانیم برای نسل‌های بعد یادگاری‌های ارزشمندی را بر جای بگذاریم، یادگاری که میراث شفاهی خوانده می‌شود.

دبیر نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که در گامی دیگر پای در خانه دوران کودکی و نوجوانی خود گذاشتیم و این بار در قامت برگزار کننده یک مهرواره قصه‌گویی گامی اساسی را برای ثبت و ضبط فرهنگ شفاهی همه مردم خوزستان از هر قومی را توسط اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان برداریم.

گهستونی افزود: در همین راستا و به‌منظور معرفی میراث شفاهی طی فراخوانی از هم استانی‌ها دعوت می‌کنیم تا قصه‌ها و داستان‌های بومی را با گویش‌های محلی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود به دبیرخانه این مهرواره در محل اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در اهواز، پیچ استادیوم جنب حریم راه‌آهن و یا به نزدیک‌ترین مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محل زندگی خود تحویل دهند.

وی یادآور شد: علاقه‌مندان به شرکت در این مهرواره توجه داشته باشند که قصه از زبان یک راوی روایت شود و فیلم قصه‌گویی در قالب mp4 و حجم حداکثر ۴۰۰ مگابایت با استفاده از دوربین و موبایل به‌صورت افقی و دارای صدای مطلوب از شرایط بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه تصویربرداری و ارسال کنند.

گفتنی است: آیین پایانی نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» 27 شهریورماه 1398 با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، انجمن سینمای جوان اهواز و باشگاه خبرنگاران جوان در تالار مهتاب اهواز برگزار خواهد شد و از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎های قصه گوی شرکت‌کننده تجلیل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =