افرادی که دارای هوش درون فردی و میان فردی بالاتری هستند در ایجاد ارتباط های موثر موفق تر هستند

مینا حاجی زاده نویسنده کتابهای تربیت جنسی و دختران بلوغ در گفتگو با کانون اصفهان گفت:نوجوانی مرحله سرکشی ،پرخاشگری و عصبانیت است.والدین و مربیان برای برقراری ارتباط موثر با آنان علاوه بر صبر و شکیبایی باید آگاهی و شناخت خود را نسبت به روشهای ارتباط با نوجوان ارتقا دهند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، دکتر مینا حاجی زاده با اشاره به اینکه در عصر ارتباطات قرار داریم و مهمترین اصل در این زمان داشتن ارتباط موثر و صحیح است اظهار داشت: یکی از مهمترین مهارت هایی که در عصر حاضر به آن نیازمند هستیم و همچنین نقش حیاتی را در پیشرفت و ترقی ما در جهان امروز دارد بدون شک مهارت ایجاد ارتباط صحیح و موثر است.

وی ادامه داد: ارتباط موثر یعنی اینکه پیام به گونه ای توسط فرستنده آن تنظیم و به مخاطب منتقل شود که گیرنده پیام  راحت ساده و بدون سوء تفاهم متوجه منظور فرستنده پیام شود و آن را دریافت کند وبتواند در پاسخ فرستنده واکنش مناسب را نشان دهد.

مدرس دانشگاه الزهرا در ادامه به آفات فعلی ارتباط در فضای جامعه اشاره کرد و خاطر نشان شد: بیشتر مردم  در ایجاد ارتباط صحیح و موثر دچار مشکل هستند وهمین زمینه ایجاد تنش را فراهم می نماید. دلیل آن نیز نداشتن شناخت و آگاهی کافی در این راستاست و این موضوع نیز برخاسته از آن است که فرستنده پیام نتوانسته موضوع خود را به درستی کدگذاری و منتقل نماید و گیرنده پیام نیز دچار سوء تفاهم شده و به جای ایجاد یک ارتباط موثر و صحیح یک ارتباط ناقص ایجاد شده که این امر نیز موجب شکل گیری مسائل و مشکلاتی در ارتباط بین دو یا چند نفر شده است.

مینا حاجی زاده در ادامه بیان کرد: افرادی که دارای هوش درون فردی بالایی هستند یعنی نسبت به توانایی های خود ,حالات، احساسات، افکار خود شناخت عمیقی دارند و همچنین دارای هوش میان فردی نیز هستند یعنی در فهم عواطف افراد، فهم خواسته‌ها و اهداف، مقصودها، افکارها، هیجان و علاقه‌مندی های افراد مهارت دارند می توانند در ایجاد ارتباط صحیح و موثر با دیگران بسیار موفق باشند . ما باید در راستای ایجاد یک جامعه موفق نسبت به آموزش این مهارت ها و تقویت این هوش ها در نظام آموزش و پرورش گام های موثری برداریم تا در آینده شاهد جامعه پیشرفته و مترقی باشیم.

وی در ادامه افزود: ارتباط دو نوع است. کلامی و ارتباط غیر کلامی . بخش بسیار مهمی از ارتباطات ما با کلام رخ می دهد و هر چقدر مهارت های کلامی ما بیشتر باشد، در ارتباطات مان نیز موفق تر خواهیم بود.

مینا حاجی زاده در ادامه با بیان اینکه نداشتن تعامل مناسب مردم با رسانه ها باعث آفت در ارتباطات شده است گفت: عدم سواد رسانه ای کافی در بین اقشار مختلف مردم موجب ایجاد آفت در ارتباط موثر و مناسب مخاطبان با رسانه ها و تفسیر نادرست از رویدادها شده است.

وی در ادامه با اشاره به آفات فعلی ارتباط بین والدین و مربیان با کودکان و نوجوانان ادامه داد: بزرگترین چالش خانواده در برخورد با کودکان و نوجوانان از عدم آگاهی و نداشتن شناخت آنان نسبت به موقعیت سنی و نیازهای آنان نشأت می گیرد. برخورد مربیان و خانواده ها با کودکان و نوجوانان باید تفاوت داشته باشد و باید توانایی و شناخت خود را از این دو به اندازه ای بالا ببرند که بتوانند به درستی ارتباط صحیح و موثری را با آنان ایجاد نمایند.

مینا حاجی زاده در ادامه به ویژگی های دوران نوجوانی اشاره کرد و گفت: نوجوانی یک دوره بسیار حساس و مهم است زیرا نوجوانان در دوره رشدی قرار دارند که نه به اندازه ای بزرگ هستند که بتوان از آنان انتظار ایفای نقشی  جوان و بزرگسال را داشت و نه دیگر کودک هستند که با آنان مثل کودکان برخورد شود.

وی در ادامه با دعوت پدران و مادران به صبر و شکیبایی با نوجوانان و همچنین شناخت بیشتر آنان از وضعیت نوجوانان گفت: نوجوانی مرحله سرکشی، پرخاشگری و عصبانیت است و اگر والدین می خواهند که رفتار مناسب با نوجوان خود داشته باشند تا در آینده و در تربیت فرزند خود با مشکل مواجه نشوند باید با صبر و شکیبایی و با آگاهی و شناخت نسبت به فرزند نوجوان خود برخورد کنند.

مینا حاجی زاده در ادامه به نقش و جایگاه کانون پرورش فکری کودکان در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: کودکان و نوجوانان به انتخاب خود و براساس علائق خویش و میزان ارتباطی که با برنامه های کانون پرورش فکری برقرار می کنند به مراکز مختلف کانون مراجعه می کنند و در کارگاه های مختلف کانون شرکت می کنند و مربیان کانون باید از این فرصت استفاده کنند و نکات کلیدی  پرورشی را به صورت غیر مستقیم به کودکان و نوجوانان منتقل کنند.

وی در ادامه خاطر نشان شد: باتوجه به اینکه سیستم آموزشی در مدارس کشور کلاسیک است باید شرایط به گونه ای در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم شود تا کودکان و به ویژه نوجوانان که در مقطع سنی بلوغ قرار دارند بتوانند هیجانات خود را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تخلیه نمایند  زیرا که این امر نقش به سزایی در آموزش مناسب و ایجاد ارتباط موثر در نوجوانان دارد.

مدرس رشته تعلیم و تربیت کانون پرورش فکری کودکان و کانون زبان ایران ادامه داد: این امر با جدا سازی کودک از نوجوان، جدا سازی مربیان کودک از مربیان نوجوان، آموزش های مستمر مربیان نوجوانان، طراحی فضاها به گونه ای که امکان تخلیه هیجانات و نیازهای جسمی و روانی آنان باشد محقق می شود . اجرای برنامه هایی نظیر قصه گویی, نمایش و تحلیل فیلم و همچنین اجرای برنامه های گروهی در این راستا بسیار موثر و تاثیر گذار است.

مینا حاجی زاده افزود:ارتقا سطح علمی و مهارتی مربیان داشتن مربیان پویا، خلاق و سرزنده در کانون پرورش فکری نیازمند اختصاص اعتبار لازم و همچنین برطرف کردن نیاز های اولیه آنان و همچنین برطرف کردن دغدغه های ذهنی مربیان است که این امر باید از طرف مدیران و برنامه ریزان ارشد در کانون مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =