کد خبر: 291122
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
سایه‌ی هیولا در فهرست افتخار IBBY  قرار گرفت

رمان «سایه‌ی هیولا» نوشته‌ی عباس جهانگیریان از سوی شورای کتاب کودک به فهرست افتخار بخش آثار تالیفی دفتر بین‌المللی کتاب نسل جوان IBBY 2020 معرفی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این رمان با تمرکز بر لزوم حفاظت از حیوانات در حال انقراض سال ۱۳۹۵ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده بود.

این اثر در قالب طرح «رمان نوجوان امروز» خلق شده است و داستان دختری به نام مارال را روایت می‌کند که همراه برادر خود به پارک ملی گلستان می‌رود. در همین حین، «فیلم‌سازی» به نام افرا با آن‌ها آشنا می‌شود و از مارال می‌خواهد در فیلمی بازی کند. مارال که در ابتدای داستان مشخص می‌شود با پلنگ این جنگل از سال‌ها قبل دوست است این پیشنهاد را می‌پذیرد و از این‌جا داستان دو زندگی در کنار هم روایت می‌شود که رابطه‌ی دوستی مارال با پلنگ و رابطه دوستی لاله با ببر در ۵۰ سال قبل است.

رمان «سایه‌ی هیولا» پیش‌تر نامزد جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ‌ایران بوده و دریافت جایزه‌ی هجدهمین دوره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  و نشان نقره‌ای پنجمین دوره‌ی کتاب سال لاک‌پشت پرنده از دیگر افتخارهای این کتاب عنوان شده است.

کمیته جوایز شورای کتاب کودک هم‌چنین علاوه بر این اثر از میان آثار برگزیده در دو دوره گذشته در بخش ترجمه کتاب «همه آنها یک گربه دیدند» ترجمه‌ی کیوان عبیدی آشتیانی و در بخش تصویر، کتاب «چتری با پروانه‌های سفید» با تصویرگری غزاله بیگدلو هر دو از انتشارات فاطمی، کتاب طوطی را برای فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب نسل جوان معرفی کرد.

بر اساس این خبر، معرفی پدیدآورندگان برای دریافت لوح افتخار و درج اطلاعات آثارشان در فهرست افتخار، فرصتی استثنایی برای معرفی کتاب‌های برتر ایرانی به ۷۷ کشور عضو IBBY است.

بر همین اساس لوح‌های افتخار طی آیینی در سی‌وهفتمین کنگره بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان در شهر مسکو کشور روسیه به پدیدآورندگان اهدا خواهد شد.

فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY، از آثار برجسته، برگزیده و تازه منتشر شده‌ای است که هر دو سال یکبار به منظور تجلیل از نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کشورهای عضو ارایه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =