کد خبر: 291212
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
بازدید 358
برگزاری کارگاه قصه‌گویی در بهزیستی سمنان

کارگاه آموزشی «فنون و مهارت قصه‌گویی» ویژه مربیان مهدهای کودک در اداره بهزیستی شهرستان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، کارگاه آموزشی «فنون و مهارت قصه‌گویی» با حضور سکینه پارسا کارشناس فرهنگی و دبیر جشنواره استانی قصه‌گویی و شهناز دامغانیان کارشناس آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیش از ظهر یک‌شنبه ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۸ در محل سالن جلسات اداره بهزیستی شهرستان سمنان ویژه مربیان مهدهای کودک، برگزار شد.

کارشناس فرهنگی و دبیر جشنواره قصه‌گویی کانون استان سمنان، در این کارگاه درخصوص تعاریف مختلف قصه و تفاوت آن با داستان، کارکردهای قصه و نقش تربیتی آن روی مخاطب کودک، شیوه‌های قصه‌گویی(با ابزار و بدون ابزار)، کاربرد زبان بدن در قصه‌گویی، استفاده از کارت قصه، بازنویسی متن قصه و...، سخن گفت.

پارسا در ادامه با ترسیم نمودار قصه، آن را بهترین روش برای تعالی و تربیت مخاطبان کودک عنوان و تأکید کرد: اولین و اساسی‌ترین رکن در قصه گویی، انتخاب متن مناسب برای قصه است.

کارشناس فرهنگی کانون استان سمنان با اشاره به سه رکن مهم در قصه‌گویی مبنی بر قصه(متن مناسب)، قصه‌گو(هنرمند) و مخاطب(شنونده‌ی قصه که با قصه‌گو در تعامل است) اظهار داشت: این سه رکن در کنار هم باعث خلق قصه می‌شوند.

کارشناس آموزش و پژوهش کانون استان سمنان نیز ضمن قدردانی از مشارکت و حضور مربیان در این کارگاه، با اشاره به پیشینه‌ی قصه‌گویی از ابتدای خلقت بشر، اظهار داشت: خداوند به‌عنوان بزرگ‌مربی و اولین قصه‌گوی عالم هستی، پیامبران را همراه قصه‌های پیشینیان برای هدایت و تربیت بندگان خود فرستاد و بشر را با قصه تربیت کرد و این شیوه را به‌عنوان یک میل ذاتی در اختیار انسان‌ها قرار داد.

دامغانیان در ادامه افزود: میل ذاتی به شنیدن قصه باعث شد تا قصه‌گویی به‌عنوان یک روش آموزشی و تربیتی در تمام دوران‌ها مورد توجه باشد.

وی، قصه‌گویی را راهی برای انتقال و آموزش آداب رسوم از نسلی به نسل دیگر، عنوان و خاطرنشان کرد: کودکان در قصه‌ها مسیر زندگی خود را پیدا و خصوصیات رفتاری افراد را درک می‌کنند و قصه‌ها در واقع منعکس‌کننده‌ی نگاه انسان به جهان هستی و محیط پیرامونش است.

کارشناس آموزش کانون استان سمنان در بخش دیگر سخنانش با اشاره به سه بخش صحنه‌ای، ۹۰ثانیه‌ای و مقالات علمی شیوه‌نامه‌ی بیست‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، تصریح کرد: قصه یک روش تربیتی و پل ارتباطی بین نسل قدیم و جدید است که بایست سمت و سوی اخلاقی داشته و مناسب سن کودک و نوجوان باشد و شنونده‌ی قصه با شخصیت و قهرمان داستان، همذات‌پنداری ‌کند.

وی در پایان با توجه به نقش مؤثر قصه در شکل‌گیری شخصیت کودکان از مربیان خواست تا قصه‌هایی را برای کودکان تعریف کنند که شخصیت و قهرمان مثبت دارند.

گفتنی است؛ در بخشی از این کارگاه، چهار مربی به‌صورت داوطلب به بیان قصه پرداختند و از سوی کارشناس فرهنگی کانون استان سمنان درخصوص چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب، توجه به گروه سنی و تناسب قصه با مخاطب و... مطالبی بیان شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =