گردهم‌آیی کارکنان کانون پرورش فکری و کانون‌زبان در شاهرود و سمنان/ کار فرهنگی، کار دل است

نخستین گردهم‌آیی کارکنان اداره‌کل و مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری و کانون‌زبان استان سمنان طی دو روز متوالی در شاهرود و سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین گردهم‌آیی کارکنان اداره‌کل و مراکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار و پستی کانون پرورش فکری و کانون‌زبان این استان با عنوان «سپاس‌آیین» و دعوت از عماد عبادی نویسنده و مدرس دانشگاه و مهسا شاه‌حسینی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۵ و ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۸ به‌ترتیب در محل سالن اجتماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی مستقر در شاهرود و سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار و به پاس تلاش شش‌ماهه‌ی نخست سال از تمامی کارکنان این مجموعه، قدردانی شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان ضمن قدردانی از حضور کارکنان در سپاس‌آیین، اظهار داشت: موضوع این نشست، گرد هم آمدن همکاران در کناریک‌دیگر و سپاس و قدردانی از زحمات شش‌ماهه‌ی آن‌ها است.

وی در ادامه افزود: در طی این‌مدت شاهد اتفاقات خوبی در استان بودیم که بهترین اتفاق، آرامش، هم‌دلی و هم‌زبانی کارکنان بوده؛ چیزی که ما را به سرمنزل مقصود نزدیک‌تر و راه را برای ایجاد اتفاقِ با محتوا در مجموعه‌ی کانون، هموار می‌کند.

خدابخشی تأکید کرد: امیدوارم که این روند با یک فرآیند بهتر و با انگیزه و آرامش بیش‌تر ادامه پیدا کند و آن چیزی که در طول یک‌سال هدف‌گذاری شده و بعد از این در کتاب کار هم خواهد آمد، محقق شود.

وی هم‌چنین با بیان این‌که اهمیت مراکز و مربیان برای ما در اولویت است، گفت: صف مقدم ما در فعالیت‌ها برای تأثیرگذاری، مراکز فرهنگی‌هنری و مربیان هستند و سعی و باور ما این است مراکزمان را تقویت کنیم که بدون حضور آن‌ها معنا پیدا نمی‌کنیم.

مدیرکل کانون استان سمنان از مربیان خواست تا تلاش در ارتقای فعالیت‌ها از لحاظ کمی و کیفی را در نظر داشته و با توجه به اهمیت و بحث کیفی‌بودن  فعالیت‌ها از کمی بودن موضوع غافل نشوند.

خدابخشی با تأکید بر ایجاد فضای هم‌دلی و صمیمیت در محیط سازمانی، خاطرنشان کرد: در دوره‌ی جدید نمی‌توانیم بدون توجه به فن‌آوری‌های نوین مؤفقیت‌های چشمگیری داشته باشیم و دست‌یابی به ابزار و فن‌آوری‌های نوین هم می‌طلبد که تعاملات خود را با مراکز اجرایی بیش‌تر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش فرهنگ سازمانی در ارتقای کیفیت خدمات و رضایت‌مندی شغلی اشاره و عنوان کرد: در هر سازمانی یک فرهنگ سازمانی خاص حاکم است و کارکنان کانون هم مانند سایر سازمان‌ها موظف هستند تا فرهنگ سازمانی خود را پاس دارند و با رفتار و عملکرد درست آن را تعالی بخشند.

مدیرکل کانون استان سمنان در پایان با اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده کارکنان از مرخصی تشویقی، راه‌اندازی و فعال‌سازی صندوق رفاهی کارکنان، افزایش تعداد مراکز فرهنگی هنری ثابت و سیار، نوید برگزاری دومین گردهم‌آیی کارکنان و مربیان را در اسفندماه سال جاری داد.

کار فرهنگی‌هنری، کار دل است

عبادی در گردهم‌آیی کارکنان مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی شرق استان، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کانونی‌ها که هیچ‌وقت کودکی را از یاد نمی‌برند، به عضویت خود از شش‌سالگی در کانون پرورش فکری اشاره و به بیان خاطرات دوران کودکی و آشنایی با مجموعه‌کتاب‌های زنده‌یاد ناصر ایرانی، فیلم‌ها و کتاب‌های ناصر تقوایی، انیمیشن‌ها و... که آرم کانون بر آن نقش بسته‌بود، پرداخت.

وی در ادامه افزود: کانون پرورش فکری در جایگاه یک محیط شاد، فرح‌بخش و مقدس که از سال ۱۳۴۴ تأسیس شده تا به امروز، یل فرهنگی در کشور بوده و هست و تمام اعضای دیروز کانونی یا تولیدکننده یا مربی و مدرس یا برگزیده چند دوره‌ی فیلم‌سازی یا مانند زنده‌یاد ناصر ایرانی، فریبا کلهر و... از نویسندگان بنام و مطرح کشور بودند.

نویسنده و مدرس دانشگاه در ادامه در راستای موضوع «اخلاق و رفتار سازمانی» با بیان این‌که معمولاً در هر سازمانی، نیروها با اهداف و مأموریت‌های خود آشنا هستند، گفت: پذیرش هر دستگاهی برای نیروها دارای پارامترهایی است و بعضی دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، کانون پرورش فکری و... از حرمت و حساسیت خاصی برخوردار است که هرکسی حق ورود به این‌مجموعه را نمی‌تواند داشته باشد.

عبادی با تأکید بر این‌که کار فرهنگی‌هنری، کار دل است، اظهار داشت: کارکنان در این مجموعه بایست قبل از هر چیز دارای پالایش فکری باشند و از آنجا که زیر یک چتر بسیار بالنده و یک درخت تنومند تنفس می‌کنند و این خود، سعادت بزرگی است بایست قدردان آن باشند.

وی هم‌چنین تأکید کرد: چیزی که در جامعه‌ی امروز کم‌تر دیده می‌شود، انرژی است و از آنجا که شرقی‌ها به بحث‌های معنوی و حوزه‌ی رفتارهای نیکو معروف شده‌اند در واقع مربیان کانون، پاسبان این حوزه هستند و نبایست خود را وارد بحث‌های دیگر کنند.

نقش کانون در اندیشه‌ورزی و پرورش فکر نسل جوان

عبادی در جمع کارکنان اداره‌کل، مراکز فرهنگی‌هنری، کانون‌زبان سمنان و حوزه‌ی غرب استان نیز با اشاره به عضویت و حضور فعال خود در کانون پرورش فکری، تصریح کرد: کانون در اندیشه‌ورزی نسل جوان بسیار تأثیرگذار و سابقه‌ی کانون در پرورش فکر است که نمونه‌ی بارز آن در تولید تئاتر، فیلم، کتاب‌های داستان و شعر، قصه‌گویی، جشن‌های متعدد، پرورش مربی و... دیده‌می‌شود.

نویسنده و مدرس دانشگاه یادآور شد: نسل چهارم جامعه که غیر قابل پیش‌بینی است، نیاز به توجه دارد و با فکر مسموم و تنگ‌نظری هم نمی‌شود آینده را رقم زد و مخاطبان کودک و نوجوان را تربیت کرد و به‌واسطه‌ی حس پرسشگری، بایست با آن‌ها ارتباط دوطرفه برقرار شود.

عبادی با بیان تفاوت بین قضاوت و پیش‌قضاوت مبنی بر این‌که در پیش‌قضاوت تنها یک راه و یک جواب وجود دارد؛ اما در قضاوت چندین‌راه ممکن است وجود داشته‌ باشد، رمز مؤفقیت یک مدیر را توانایی فردی، توانایی کارکنان زیرمجموعه، وجود امکانات و تأمین اعتبارات دانست و گفت: مدیران به دو دسته تقسیم می‌شوند که یک‌دسته به دنبال بقا و دسته‌ای دیگر به دنبال توسعه هستند.

کانون پرورش فکری، پالیز کودکان و نوجوانان است

نویسنده و مدرس دانشگاه از کانون پرورش فکری به‌عنوان «پالیز کودکان»، یاد و اظهار کرد: هر چیزی نیاز به تربیت دارد و بهنرین دانشگاه برای تربیت، یادگیری اجتماعی است و اگر بخواهیم کانون پرورش فکری مثل گذشته، پاک و مقدس بماند بایست از داشته‌ها و فرصت‌های محدود خود بهینه استفاده کنیم.

عبادی در پایان سخنانش انجام وظایف به نحو احسن در یک سازمان را جزء مأموریت‌های هر فرد دانست و با بیان این‌که امروز، رفتار سازمانی به‌مانند دیگی است که همه در آن ریخته شده، مذاب و یکی می‌شوند از مربیان خواست تا دیدگاه خود را با سازمان، اهداف و مأموریت‌های آن، روشن کنند و در این محیط به ظاهر فردی و لحنِ گفتار خود با ارباب رجوع که کودکان و نوجوانان هستند، توجه بیش‌تری داشته، با یک‌دیگر یک‌دل و یک‌رنگ باشند، به یک‌دیگر انرژی دهند و خوش‌حال باشند که زیر سقفی به نام کانون پرورش فکری به ارائه خدمت می‌پردازند.

آشنایی نسل آینده با فرهنگ مهرورزی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سمنان نیز با اشاره به عضویت خود در کانون پرورش فکری از حضور در جمع کارکنان این‌مجموعه، ابراز خرسندی کرد.

شاه‌حسینی در ادامه، اولین اولویت و رتبه برای مربیان کانون پرورش فکری را سر و کار داشتن با نهال‌های مصمم و پر امید کشور و پرورش نسل آینده برشمرد.

وی در بخش دیگر سخنانش از مربیان خواست تا نسل آینده را با فرهنگ لبخند و سپاس‌گزاری، پرورش دهند و هر روز سعی کنند فعالیت خود را با لبخند آغاز کرده و رواج‌دهنده‌ی شادی و مهرورزی باشند.

شاه‌حسینی در پایان، آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی را به‌عنوان یکی از فعالیت‌های شاخص کانون پرورش فکری، شایسته قدردانی دانست و با پذیرش ضعف امکانات و تجهیزات موجود در مراکز فرهنگی‌هنری قول داد تا پیگیری‌های لازم درخصوص هرگونه حمایت و مساعدت از سوی استانداری و نهادهای هم‌سو انجام شود.

گفتنی است؛ تجلیل از کارکنان، تقدیم هدایا به کارکنان، بازدید از مجموعه تاریخی‌فرهنگی خرقان و بایزید بسطامی و هم‌چنین پارک‌موزه دفاع مقدس و تجدید میثاق با شهدای گمنام از برنامه‌های جنبی این گردهم‌آیی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =