به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در این آیین بیانیه ای برای قصه گویان به شرح ذیل توسط قاسم کاظمی دهقی یکی از داوران این جشنواره قرایت و اسامی برگزیدگان در بخش های مختلف اعلام شد.
به نام خداوند رنگین کمان خداوند بخشنده مهربان در فصل انفجار رنگ ، پاییز رنگانگ ، قصه هایی را شنیده و به نظاره نشستیم که هریک گلی خوش از گلستان ادبیات شفاهی و کتبی این مرز پرگهر بود. از ابتدای دیروز کفش های بازرگان را به پا ور کشیدیم و با باله های ماهک در آسمانها باد را خواب کردیم و با بالهای جیک جیکو همراه با دیو سیاه میل بافتنی خاله پیرزن را در عمق دریا یافتیم. |
با دوبر زیر و دو بر پیش به حرف آباد رفتیم ودر مکتب خانه ملا یاد گرفتیم که چی مال کیه . در جنگل با موش موشی از گروفالو ترسیدیم اما دل به پیرمرد و عقاب رهایی یافتیم . در ادامه راه با آذوقه نان و عسل سیر شدیم و با نبات های خاله در قصه همسفر راز های شیرین چشیدیم در نهایت در غدیر با علی (ع) بیعت کردیم و در قصه فرشته های زمینی با چندین هزار مغز بادام در پوست شدیم و با هم خواندیم
در جای جای ایران هرجا قدم گذاریم یک خانه است و آنرا بسیار دوست داریم
به یاری خدای مهربان که خود بهترین قصه گوست مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی را در ۳ بخش مادر بزرگها و پدر بزرگها ، زنان و مردان ، دختران و پسران برگزار گردید.
هیات داوران ضمن سپاس از حضور حداکثری شرکت کنندگان در بخش های مختلف جشنواره ، توجه به نکات زیر را به جهت فعالیت قصه گویی شایان ذکر می داند:
۱- فضاسازی به منظور ورود به قصه یک تعامل دوسویه با مخاطب است و شایسته است نسبت به آنچه مخاطب بیان می کند توجه شود.
۲- پایبندی به اصول و اهداف قصه ، در عین آزادی در دخل و تصرف به فرعیات صورت می گیرد به عنوان مثال وقتی سوال می شود بی جانی که به دنبال جاندار می گردد و مخاطب پاسخ می دهد سایه چه بهتر است که قصه گو جهت تعامل بیشتر سایه را تایید کند و تاکید نداشته باشد که آنچه خود برای ورود به قصه آماده کرده بهتر است . این در حالی است که یک پاسخ مناسب خللی در اصل قصه ایجاد نمی کند.
۳- پایبندی به گویش ، لهجه یا زبان انتخاب شده در قصه گویی می بایست تا پایان قصه حفظ شود و با آگاهی کامل از آن گویش محلی واژه ها به صورت صحیح بیان شود.
۴- بیان هرگونه توضیح در ارتباط با کلماتی که به نظر می رسد برای مخاطب نا آشناست می بایست در خلال قصه و در حقیقت جزیی از قصه باشد.
۵- واژه های به کاربرده شده در متن قصه می بایست هم جنس باشد و استفاده از کلمات غیر همجنس مثل تریپ ، قوطی شیرین ، تایم و... در خلال قصه شایسته نیست
۶- در صورت استفاده از ابزار در قصه گویی خلاق ، ابزار می بایست به جا و صحیح مورد استفاده قرار گیرد.
۷- استفاده از لحن مناسب و بیان رسا دراوج و فرود قصه ها از ضروریات قصه گویی است.
۸- پسندیده است که قصه گو نتیجه بیان نکند پرا که باعث می شودذ اهداف فرعی قصه به فراموشی سپرده شود.
مقتضی است قصه گو از تمامی اجزا و فضای صحنه با حرکات مناسب و به جا استفاده نماید و نسبت به ارتقای قصه گویی خود اهتمام ورزد.
در پایان هیات داوران بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی بخش استانی منتخبین استان را اعلام می دارد:
الف – بخش مادر بزرگها و پدر بزرگها راه یافته به مرحله کشوری :
۱- آقای محمد نجفی مهر
۲- خانم فخر الزمان خسروی
۳- خانم سکینه مشعوفی
ب- بخش دختران و پسران راه یافته به مرحله کشوری:
۱- خانم فاطمه سهیلی
۲- خانم ثمین خدادادی
۳- خانم فاطمه باقری
ج – بخش زنان و مردان راه یافته به مرحله منطقه ای:
۱- خانم هما مهاجرانی
۲- خانم فریده محمودی
۳- خانم فائقه جمشیدیان ثالث
۴- خانم آزاده محمدی
۵- خانم وحیده کریمی
شایان ذکر است هیات داوران آثار زیر را شایسته تقدیر معرفی می نمایند .
بخش دختران وپسران :
۱- خانم صبا کام پرور
۲- خانم مجید گراوند
بخش زنان ومردان :
۱- خانم مینا فراهانی
۲-خانم اکرم بیگی