بزرگ‌سالان از قصه‌گویی دور شده‌اند

حورا تیلا قصه گوی خوزستانی با اشاره به اینکه بزرگ‌سالان از قصه‌گویی دور شده‌اند، گفت: رسانه‌ها و فناوری‌های جدید می‌توانند در ترویج و انتشار قصه‌ها بسیار مؤثر باشند و نقشی اساسی را در این زمینه ایفا کنند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، این قصه‌گو که با قصه «نقل فرنگیس» از شهرستان آبادان در مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که 9 و 10 مهرماه 1398 در اهواز برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت با بیان اینکه فناوری‌های جدید مانند گوشی‌های موبایل و تبلت می‌توانند به کمک قصه‌گویی بیایند و نقش مؤثری را در انتشار قصه‌ها داشته باشند، اظهار کرد: رسانه‌ها و همچنین فناوری‌های جدید با توجه به نفوذی که در درون خانواده‌ها و زندگی روزمره آن‌ها دارند، می‌توانند برای ترویج و انتشار قصه‌ها بسیار مؤثر باشند.

تیلا معتقد است: با توجه به ضریب نفوذ بالای رسانه‌ها و همچنین ابزار فنّاوری مانند گوشی موبایل و تبلت، می‌توان از این ابزار برای شناساندن و تبلیغ قصه‌گویی استفاده کرد به شکلی که اگر کودکان و نوجوانانی که از این دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، تبلیغاتی در این زمینه قصه و قصه‌گویی ببینند قطعاً ترغیب خواهند شد تا قصه بخوانند و یا به خوانش قصه دیگران گوش دهند.

وی ادامه داد: قصه‌گویان برای آنکه بتوانند مخاطب بیشتری را برای قصه‌های خود پیدا کنند باید به چنین روش‌های مدرنی روی بیاورند و از این ابزار فنّاوری برای شناساندن قصه به جامعه کودک و نوجوانان به بهترین شکل بهره بگیرند. وقتی علاقه نسل جدید به استفاده از چنین تکنولوژی‌هایی است پس بهتر است تا قصه‌گوها نیز به این سمت بروند و به کمک تبلیغ در این بستر، قصه را به نسل جدید بشناسانند.

راوی قصه «نقل فرنگیس» با بیان اینکه امروزه میزان مطالعات از طریق کتاب کاهش پیدا کرده است، گفت: اکنون که شرایط زندگی به شکلی شده که مردم کمتر به کتاب روی می‌آورند، می‌توان داستان‌ها و قصه‌ها را از طریق اجرایی و نمایشی، تهیه و در فضای مجازی به نمایش درآورد. این مساله باعث می‌شود تا قصه به خورد مخاطب داده شود و جایگاه قصه نیز در جامعه از بین نخواهد رفت.

تیلا با اشاره به این نکته که راوی قصه باید به قصه‌ای که تعریف می‌کند تسلط محتوایی داشته باشد تا بتواند قصه را به بهترین شکل ارائه کند، اظهار کرد: اگر روایت کننده قصه به شیوه‌های قصه‌گویی مسلط باشد قطعاً با مخاطبان خود ارتباط بیشتری برقرار خواهد کرد و در این زمینه اثرگذاری بیشتری را نیز بر روی آن‌ها خواهد گذاشت.

گفتنی است: بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در خوزستان، اکنون در حال برگزاری است و تا 10 مهرماه نیز ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =