جشنواره قصه‌گویی تجربه‌های ناب مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها را احیا کرده است

زهرا حاجیان مادربزرگ قصه گوی اهوازی معتقد است؛ نکته بارز بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی، اختصاص بخش ویژه‌ای به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها است که می‌تواند تجربه‌های ناب آن‌ها را در قالب قصه با انتقال به بچه‌ها احیا کند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، این قصه‌گو گفت: مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها همیشه داستان‌های قدیمی و آموزنده‌ای را که حاصل تجربه زندگی‌شان است را می‌دانند که شاید در هیچ کتابی پیدا نشود و جشنواره قصه‌گویی این تجربه‌ها را احیا کرده است.

 32 قصه گوی برتر شهرهای مختلف استان خوزستان در بخش قصه‌گویی صحنه‌ای شامل زنان و مردان، دختران و پسران و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎ها در بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان خوزستان با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند که زهرا حاجیان ۵۳ ساله راوی قصه " اوستا محمد پینه‌دوز" یکی از آن‌هاست، وی که از راویان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های مسابقه به‌حساب می‌آید، پیرامون داستان علاقه‌مند شدن و ورود به  دنیای قصه گوی را چنین تعریف کرد؛ از کودکی قصه گفتن و قصه شنیدن را دوست داشتم و وقتی به‌عنوان نیروی خدمات وارد کانون پرورش فکری شدم، از شنیدن قصه‌هایی که مربیان برای بچه‌ها می‌گفتند لذت می‌بردم، کم کم این قصه‌ها مرا از یک شنونده صرف تبدیل به یک قصه‌گو کرد، هر وقت سر مربیان شلوغ بود بچه‌ها را گوشه‌ای جمع می‌کردم و برایشان قصه می‌گفتم.

حاجیان درباره اهمیت قصه‌گویی در آداب و رسوم هر منطقه و کشوری عنوان کرد: اگر بچه‌ها و بزرگ‌ترها قاعده و اصول هر چیزی را بدانند، اتفاقات ناگوار و ناخوشایند کمتری در زندگی آن‌ها رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: بچه‌ها در قصه‌گویی با آیین‌های باستانی شب یلدا، نوروز باستانی، چهارشنبه‌سوری و آیین‌های مذهبی دهه محرم، ماه رمضان، ایام فاطمیه، اربعین حسینی و.. آشنا می‌شوند و به‌ شکلی غیرمستقیم هویتشان تقویت می‌شود.

حاجیان که تا دوره دبیرستان درس خوانده و حالا به‌عنوان کارمند مرکز فرهنگی هنری کانون شماره 4 اهواز فعالیت دارد، عنوان می‌کند: اگر فایل صوتی یا تصویری قصه‌ها بعد از جشنواره در معرض استفاده عموم قرار بگیرد قطعاً در گسترش فرهنگ قصه‌گویی در جامعه مؤثر است.

راوی قصه "اوستا محمد پینه‌دوز" از حس خوبی که از علاقه به قصه‌اش به دست می‌آورد می‌گوید و امیدوار است این حس را به بچه‌ها نیز منتقل کند.

او پیرامون داستان قصه خود توضیح داد: داستان این قصه این است که هیچ‌وقت برای یک کسب و کار حلال و خوب نیاز به ثروت و سرمایه‌ی زیاد نیست.

حاجیان معتقد است با بازنویسی و امروزی کردن قصه‌ها می‌شود آن‌ها را به سلیقه نسل جدید که به خاطر عدم تحرک و یکجانشینی از تجربه زندگی کمی برخوردار هستند نزدیک کرد و بدین طریق پیام قصه را با نسل نو در میان گذاشت اما در این راه قصه‌گو باید باسلیقه‌ی مخاطب خود آشنا باشد.

مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی خوزستان در بخش قصه‌گویی صحنه‌ای شامل زنان و مردان، دختران و پسران و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎ها، 9 مهرماه ۱۳۹۸ در سالن شهید جمالپور اهواز آغز شده است و 10 مهرماه به کار خود پایان خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =