کد خبر: 292009
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
بازدید 489
برگزیدگان مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی شناخته‌شدند

مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان صبح امروز با معرفی ۹ قصه‌گوی برتر به کارخودپایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، مرحله استانی بیست و دومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون گیلان در حالی به نقطه‌پایانی رسید که سالن سینمای این مجموعه‌ی فرهنگی در رشت، طی روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ شاهد هنرنمایی بیش از ۶۰ قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله پایانی این دوره از جشنواره بود.

آیین پایانی این رویدادفرهنگی نیز صبح امروز، با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی، پیش‌کسوتان عرصه‌ی قصه و قصه‌گویی و همراهی کودکان و خانواده‌های علاقه‌مند صورت‌گرفت و ۹ قصه‌گوی برتر برای شرکت درمرحله منطقه‌ای این رقابت‌ها در استان البرز انتخاب شدند.

برپایه این‌گزارش، هیئت‌داوران در این آیین با نگاهی به زوایای مختلف قصه‌گویی صحنه ای حاضران، به معرفی برگزیدگان این مرحله اقدام و منیژه واحد با قصه «گلبهار» از کانون لاهیجان، سمیه‌رنجبر با قصه «‌مهربان‌ترین آدم‌برفی» از کانون سیاهکل، عباس‌عسکرزاده با قصه«فریاد نی» از کانون اسالم، فاطمه نصیر با قصه «مازو» از کانون پرورش فکری رشت و هم‌چنین امیرتنها، قصه‌گوی آزاد را با قصه‌ی«سنگ‌تراش» از شهرستان لاهیجان، به عنوان برگزیدگان بخش قصه‌گویی زنان و مردان معرفی‌کرد.

«مریم‌شفیع‌زاده»، «حمید نوایی لواسانی» و «افشین عموزاده»، هم‌چنین دربخش نوجوان، محترمه‌حجت را با قصه‌ی«نقاشان رومی و چینی» از کانون منجیل، سیده فاطمه شفیعی با قصه‌ی«آسیب بچرخ» از مرکز فرهنگی هنری کانون شاندرمن و پریا طاهری با قصه‌«گُل‌خندان» از کانون شهرستان رودسر را شایسته حضور در رقابت‌های منطقه‌ای دانستند.

گروه داوران درعین‌حال، زهرا علیزاده با قصه «جوراب‌پشمی» از کانون رشت را به عنوان تنها برگزیده بخش‌پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها معرفی‌کرد و۱۳ قصه‌گوی دیگر را از میان ۶۰ شرکت‌کننده حاضردراین دوره از رقابت‌ها، شایسته‌ی تقدیر شناخت.

هیئت داوران هم‌چنین دربیانیه پایانی خود، قصه‌گویی را هنری به درازای تاریخ زندگی بشر خواند که در آن راز و رمز زندگی و معنای پنهان آن توسط حکیم سخندان و دل‌آگاه به جان مخاطب راه‌یافته و اورا برای زندگی شایسته و بایسته انتخاب‌می‌کند.

گروه داوری مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی  با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد فرهنگی، به تشریح دیدگاه‌های خود در انتخاب قصه‌گویان برگزیده نیزپرداخت و بهره‌گیری از فرهنگ قومی و ظرفیت‌های ادبی قصه‌های فولکلور، نوآوری و خلاقیت، توجه به زبان بدن و استفاده ازابزار وجودی و درعین‌حال، انتخاب قصه مناسب و متناسب با  خواسته‌های نسل امروز را از اولویت‌های خود در مسیر به‌گزینی قصه‌گویان برشمرد.

مدیرکل کانون استان گیلان نیز در این مراسم،  با قدردانی از حضور مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری و مدیر عامل کانون زبان کشور، معاون سیاسی، امنیتی استانداری گیلان، مدیران استانی و تجلیل از همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها، شعارهفته ملی کودک ملی کودک و رویکرد عاشورایی برنامه‌های این ایام را یادآورشد و «آینده را باید ساخت» را شعاری امیدبخش برای آینده‌سازان درسایه الگوپذیری از بزرگان دانست.

اسفندیارضیائی دراین میان کودکان و نوجوانان را زنان و مردانی آینده‌ساز خواند که با بازی‌های کودکانه به تمرین فردا پرداخته و احترام به خوبی‌ها را فرامی‌گیرند.

اسفندیارضیائی، مدیرکل کانون استان گیلان

این مدیرفرهنگی در ادامه سخنان خود نگاهی به روند برگزاری جشنواره‌ی قصه‌گویی درگیلان داشت و با «پویش» توصیف‌کردن این فعالیت هدف‌مند گفت: رشد ۴ برابری علاقه‌مندان و همراهی روزافزون دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد با این جشنواره در گیلان، گواهی بر توفیق دست‌اندرکاران این حرکت فرهنگی به‌شمارمی‌رود.

برگزاری نشست‌ها وکارگاه‌های آموزشی با حضور صاحب‌نظران، برگزاری انجمن‌های قصه‌گویی و ارتقای آگاهی‌های علاقه‌مندان این ابزار تربیتی  درگیلان نیز ازدیگر موضوع‌هایی بود که اسفندیار ضیائی به آن اشاره داشت و وی درپایان با قدردانی از همراهی و همگامی رسانه‌ها، خواستار افزایش هم‌گرایی‌ها برای گسترش فرهنگ قصه و قصه‌گویی درجامعه شد.

برپایه این گزارش، رونمایی از عروسک‌های بومی گیلان، پخش کلیپ جشنواره قصه‌گویی، هنرنمایی قصه‌گویان برگزیده، اجرای«سرود گیلان» از سوی اعضا، خوانش بیانیه گروه داوری و اهدای جایزه و لوح سپاس به قصه‌گویان برگزیده و شایسته تقدیر ازدیگر برنامه‌های این آیین بود که با سخنرانی «مصطفی مومنی» مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری و مدیر کانون زبان کشور و هم‌چنین صحبت‌های محمود قاسم‌نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان همراه شد.

 گفتنی‌است، فراخوان بیست ‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با شعار«آینده ساختنی است» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۲۱ تیرماه ۱۳۹۸ انتشاریافت.

اسامی قصه‌گویان برگزیده و شایسته تقدیر مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی
رونمایی از عروسک‌های بومی گیلان

اجرای سرود اعضای کانون گیلان

خوانش بیانیه از سوی نماینده هیئت داوران
قصه‌گویی عضو برگزیده مرحله استانی جشنواره قصه گویی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =