کد خبر: 292231
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
بازدید 556
دیدار فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان با مخاطبان

در ششمین روز از هفته ملی کودک که با عنوان «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» نام گذاری شده بود، جمعی از نویسندگان، شاعران، مترجمان، تصویرگران و ناشران کتاب کودک و نوجوان با مخاطبان خود گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، ویژه‌برنامه «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۱۸ مهر در محوطه فروشگاه کتاب کودک و نوجوان باغ کتاب با حضور نویسندگان، شاعران و فعالان حوزه کتاب کودک و نوجوان برگزار شد.

بنابراین گزارش، در این برنامه نویسندگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان کانون «مصطفی رحماندوست، فرهاد حسن‌زاده، عباس جهانگیریان، طاهره ایبد، شهرام شفیعی و محدثه گودرز نیا » حضور داشتند و اعضای مراکز کانون استان و دیگر علاقه‌مندان در این برنامه سوالاتشان را در حوزه چاپ و نشر کتاب برای کودکان و نوجوانان از مهمانان پرسیدند.

اعضای کتاب‌خوان مراکز که برخی از آنان عضو انجمن ادبی کانون تهران بودند و در فعالیت ادبی مراکز نوشتن خلاق شعر و داستان را از مربیانشان آموخته بودند، سؤالات متعددی در حوزه نگارش داستان و سرودن شعر داشتند.

برخی از چگونگی شعر سرودن از شاعران حاضر در برنامه می‌پرسیدند و برخی دیگر می‌خواستند بدانند بهترین مکان برای داستان‌نویسی کدام است. عضو دیگری دوست داشت از انگیزه‌ی شاعران حاضر در برنامه برای شاعر شدن باخبر شود و بداند اگر شاعر نمی‌شدند دوست داشتند در چه شغلی فعالیت کنند.

مصطفی رحمان‌دوست درباره آغاز راه نویسندگی‌اش گفت: نویسندگی را با قصه و نمایش‌نامه شروع کردم و بعد شعر گفتم اما تعداد شعرهایم بیشتر از قصه و نمایش‌نامه است. این ترجیح من نبوده است که شعر بنویسم یا قصه، این‌طور برایم پیش‌آمده است.

شهرام شفیعی نیز توضیح داد: پیش از این‌که به مدرسه بروم به خاطر کلاس‌های قرآنی که می‌رفتم، خواندن و نوشتن را یاد گرفتم. پدرم در خرپشتی خانه برایم کتاب‌خانه‌ای درست کرده بود. سال ۵۷ بود و مردم بسیار به کتاب خواندن روی آورده بودند. او ادامه داد: به همین دلیل من و پدرم هر هفته به خیابان انقلاب می‌رفتیم و کتاب انتخاب می‌کردیم. وقتی کتاب‌خانه‌ام تکمیل شد، شروع به خواندن کردم. کتاب‌ها روی من تأثیر زیادی داشتند، همان موقع‌ها بود که تصمیم گرفتم نویسنده شوم.

طاهره ایبد راز و رمز نویسنده شدن را در مطالعه‌ی بیشتر و افزودن دانسته‌ها عنوان کرد و عباس جهانگیریان در پاسخ به این سؤال که اول داستان‌تان را در ذهن می‌نویسید یا روی کاغذ گفت: هر دو حالت وجود دارد. برخی از نویسندگان ابتدا داستان را در ذهن‌شان مهندسی می‌کنند. آن‌ها حافظه خوبی دارند و تجسم و تخیلی قوی دارند. برخی هم‌روی کاغذ قصه را پرداخت می‌کنند.

در بخش دوم این برنامه «عاطفه سلیانی» از اعضای شورای کتاب کودک و نوجوان و از مروجان خواندن کتاب و«مژگان شیخی» از انتشارات قدیانی مهمان برنامه بودند که عاطفه سلیانی درباره این‌که مروج کتاب‌خوانی چه کسی است؟ توضیح داد: مروجان کتاب کسانی هستند که در بین مردم کتاب خواندن را رواج می‌دهند. ما فعالیتی متناسب با کتاب برای بچه‌ها انجام می‌دهیم. ممکن است برای کتابی عروسک بسازیم تا موضوع کتاب در ذهن بچه‌ها نهادینه شود.

بخش سوم این رویداد فرهنگی در باغ کتاب تهران، به جشن امضای کتاب با حضور نویسندگان اختصاص داده شد. بچه‌ها در کنار نویسندگان موردعلاقه‌شان قرار می‌گرفتند، گفتگو می‌کردند، کتابشان را امضا می‌کردند و با آن‌ها عکس یادگاری می‌گرفتند.

آشنایی با فعالیت انتشارات کانون و دیگر انتشارات کتاب‌های کودک و نوجوان ازجمله قدیانی،هوپا، پیدایش و... و آشنایی با دیگر مشاغل حوزه ادبیات ازجمله مترجم از دیگر برنامه‌های این روز بود.

«تبسم چناری، امیرحسین شبستری راد، نرگس کریمی و محمدرضا برومند» اعضای منتخب نوجوان مراکز کانون استان تهران نیز در فواصل برنامه به اجرای برنامه‌های متنوعی همچون، نقالی، قصه‌گویی و... پرداختند.

گفتنی است مریم اسلامی و کبرا بابایی مجریان این برنامه‌ی فرهنگی در باغ کتاب بودند و برنامه از ساعت 15 تا 20 ادامه داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =