چهارمین نشست انجمن هنرهای نمایشی در مجتمع کانون زاهدان برگزار شد

پیشکسوت تیاتر سیستان و بلوچستان: زیربنای تیاتر قوی و مدعی در کشور باید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پی‌ریزی شود

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، چهارمین نشست انجمن هنرهای نمایشی در مجتمع کانون زاهدان به صورت کارگاه برگزار شد.

مدرس این کارگاه، که با حضور تعدادی از مربیان و اعضای علاقه‌مند مراکز فرهنگی‌هنری حوزه زاهدان برگزار شد، در ابتدای سخنان خود به سال‌های حضور خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اشاره کرد و آن را شیرین‌ترین خاطره‌ی خود در دوران کودکی و نوجوانی دانست که شیرینی آن پس از گذشت نیم قرن هم‌چنان در ذهن و یاد او باقی است.

سلمان فارسی صالح‌زهی در ادامه پیشینه‌ی هنرهای نمایشی در کانون را باشکوه خواند و افزود: برای داشتنن تیاتری قوی و مدعی در کشور باید زیربنای آن در کانون پی‌ریزی شود.

وی سپس در بیان تاریخ پیدایش تیاتر، قدمت آن را هم‌زمان با آفرینش انسان ذکر کرد و گفت: «تیاتر» هنر است؛ انسان با «هنر» زاده شده و هدف هنر اعتلای شخصیت انسان است.

این پیشکسوت استان در بخش دوم سخنان خود در خصوص انجام این فعالیت‌ با کودکان و برای آنان گفت: ابتدا باید این حس را به کودک منتقل کنیم که زیبایی‌ها را در خود و در جهان کشف کند، زیبا بیندیشد و زیبا ببیند.

صالح‌زهی بهره‌گیری از بازی را گام مهم دیگری برای آماده کردن مخاطبان کودک جهت کارهای نمایشی عنوان کرد و در ادامه افزود: باید ظرفیت ذهن کودک را بشناسیم و بر اساس آن نمایش‌نامه بنویسیم یا انتخاب کنیم.

قابل ذکر است در این کارگاه آموزشی دو ساعته هم‌چنین در خصوص فرایند شکل‌گیری یک تیاتر در گروه نمایشی، وظیفه‌ی یک نویسنده در فرایند خلق متن نمایشنامه، بایدها و نبایدهای کارگردان و بازیگران، تمرین، خواندن متن و آمادگی جسمانیِ عوامل بحث و تبادل نظر شد.

گفتنی است سلمان فارسی صالح‌زهی از پیشکسوتان تیاتر سیستان و بلوچستان است که تا کنون نویسندگی و کارگردانی بیش از ۳۰ نمایشنامه را برعهده داشته و سیمرغ بلورین جشنواره فجر را به خاطر نمایش آب، باد، خاک در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =