نقد، مهارتی برای کیفیت بخشیدن به آثار ادبی

اسدالله شعبانی، شاعر و پژوهش‌گر کودک و نوجوان در برنامه ادبی- دوپنجره در ساری؛ نقد را مهارتی برای کیفیت بخشیدن به آثار ادبی عنوان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، برنامه‌ «دو پنجره» از جمله برنامه‌های آفرینش‌های ادبی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور است که با حضور نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

برنامه دو پنجره این‌بار با موضوع؛ نقد و بررسی مجموعه شعر «شکار دست‌های تو با من» از «اسدالله شعبانی» شاعر مطرح کودک ونوجوان از سوی اعضای فعال مراکز فرهنگی هنری و کارگاه‌های ادبی کانون مازندران در سینما کانون ساری برگزار شد.

اسدالله شعبانی در جمع اعضای برگزیده و مربیان ادبی مراکز فرهنگی و هنری کانون با بیان اعتقاد جدی‌اش به نقد و بررسی آثار ادبی گفت: گفت‌وگوی بین نویسنده و خواننده به نویسنده در تولید محتوای جذاب‌تر کمک می‌کند.

او معتقد است: باید صدای یکدیگر را بشنویم و این مهارت را در جامعه توسعه بخشیم. فراهم‌سازی گفت‌وگو و مشارکت میان نویسنده و شاعر با خواننده اثر در کیفیت بخشی محتوا نقش مهمی خواهد داشت که برنامه دوپنجره در این زمینه موثر است.

شاعر کتاب «شکار دست‌های تو با من» با اشاره به سابقه نقد آثار ادبی خود از دوران مجله کیهان بچه‌ها نقد کردن و نقد پذیری را یک مهارت دانست و افزود: دیدن عیب و حسن در کنار هم بسیار مهم است.

شاعر کودک و نوجوان اضافه کرد: می‌بایست در این حوزه به آموزش نقد، توجه جدی شود واعضا با نقد کردن آثار یک‌دیگر متوجه می‌شوند که با هم فرق دارند ولی می‌توانند هم‌دیگر را بپذیرند و دوست داشته باشند.

 شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان ویژگی یک اثر خوب گفت: هنر آن است که چیزی بگویی تا در ذهن مخاطب بنشیند و این راز موفقیت در تولید اثر ادبی است.

او از دیگر ویژگی‌های تولید اثر ادبی خوب را توجه و اعتقاد  به نقد عنوان کرد و ارزش نقد خوب را دلیل توفیق آثار ادبی مهم دانست.

در همین حال، نشست عصر نیز با عنوان: «سیر شعر کودک از دهه هفتاد تا کنون» در کتاب‌فروشی فرهنگان ساری با حضور اسدالله شعبانی، اعضای انجمن ادبی «ترنه» ویژه شعر کانون، مدیر کل کانون مازندران، شاعران و صاحب نظران و چند نفر از مدرسان دانشگاه برگزار شد.

شعبانی در این نشست نیز با اشاره به تاثیر شعر نیما در عصر جدید اظهار داشت: شعر نیمایی طرز بیانی از شعر است که موسیقی در آن به طبیعت گفتاری نزدیک است و البته قواعد موسیقیایی و عروضی شعر نیز در آن به صورت خاص خود  تجلی  پیدا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =