برگزیدگان استانی «طراحی شیوه‌های نوین کتاب‌خوانی» استان سمنان معرفی شدند

طرح‌های برگزیده شیوه‌های نوین و خلاق کتاب‌خوانی از سوی اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سمنان معرفی شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از داوری طرح‌های مسئولان و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری این استان در راستای طراحی شیوه‌های نوین و خلاق ترویج کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و گفت: بر اساس شیوه‌نامه‌ی ارسالی این طرح، مربیان فرهنگی در تابستان سال جاری با طراحی شیوه‌های خلاق در زمینه‌ی ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

خدابخشی با بیان این‌که کتاب‌خوانی یک ویژگی ممتاز فرهنگی است، توسعه‌ی فرهنگی هر کشور را در گرو اهمیت دادن به کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه دانست و گفت: برنامه‌ی توسعه و ترویج کتاب‌خوانی در راستای شعار «آینده ساختنی است» با محوریت سواد خواندن و توجه ویژه به اجرای دقیق و متنوع فعالیت‌های کتاب‌محور در فرآیندی یک‌ساله برای اعضای مراکز فرهنگی‌هنری، طراحی و پیش‌بینی شد.

مدیرکل کانون استان سمنان در ادامه، هدف از برگزاری این طرح را ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان، تقویت سواد خواندن از طریق تقویت مهارت‌های دیداری، شنیداری، گفتاری و خوانداری، ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های کتاب‌محور در مراکز فرهنگی‌هنری، آینده‌نگری و ارتقای سطح مهارت‌های زندگی به واسطه‌ی مطالعه، ایجاد وسعت دید و نگاه عمیق در اعضا به‌واسطه‌ی کتاب‌خوانی و نقد کتاب، جذب و پایدارسازی اعضا برشمرد.

خدابخشی در پایان تصریح کرد: طرح‌های ثمانه رحیمی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری ‌میامی با عنوان «صورتک‌ها و ماکت‌ها»، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان با عنوان «با زبان اندیشه»، مریم صرفی، محبوبه صرفی و فاطمه‌جمالی‌باشی مسئول و مربیان فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان با عنوان «از گلستان من ببر ورقی»، معصومه اسلام‌دوست مربی مرکز فرهنگی‌هنری کانون ‌آرادان با عنوان «بینگوی کتاب» و الهه حسنی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون ایوان‌کی با عنوان «دبرنای کتاب» از تعداد ۱۵ طرح به‌عنوان برتر، انتخاب و به مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کشور معرفی شد.

گفتنی است؛ خلاقیت و نوآوری شیوه‌ی مورد نظر و تناسب آن با گروه سنی مخاطب، تأثیر طرح در ارتقای سطح مطالعه و آمار امانت کتاب، میزان تنوع در منابع مطالعاتی طرح، در دسترس بودن امکانات و ابزار، میزان مشارکت و تعامل مخاطب در فرآیند اجرا، استفاده‌ی مؤثر از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، میزان تأثیر طرح در افزایش آمار فعالیت‌های کتاب‌محور و... برخی از ملاک‌ها و معیارهای داوری طرح‌ها بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =