قصه‌گو باید تخیل مخاطب را تقویت کند

داور بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار کشور گفت:‌ قصه‌گو باید با استفاده بیشتر از قدرت تصور و تجسم به تقویت قوه تخیل مخاطب خود کمک کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عباس جهانگیریان با مثبت ارزیابی کردن کارهای اجرا شده در این مرحله از جشنواره اظهار کرد:‌ کارهای اجرا شده می‌توانست بهتر از این هم باشد و تقویت کارها به پیش از برگزاری جشنواره مربوط می‌شود.

وی با اشاره به این‌که دست اندرکاران برگزاری این جشنواره باید پیش از برگزاری آن آموزش‌های مناسبی را برای شرکت‌کنندگان داشته باشند، ادامه داد: اعزام افرادی برای آموزش به شهرستان‌ها به خصوص مناطق کم‌برخوردار باعث برقراری عدالت بین شرکت‌کنندگان می‌شود چرا که نمی‌توان امکانات شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان و مشهد را با جزیره‌های کوچکی مثل هرمز مقایسه کرد. آموزش به مراکز کانون در شهرهای کم‌برخوردار، سطح کارها را ارتقا خواهد داد.

این نویسنده کودک و نوجوان گفت: بعد از برگزاری جشنواره نیز برگزیده‌های این مرحله نباید رها شوند بلکه باید عیب و ایراد کارهای آن‌ها مشخص شود.

وی ادامه داد: برای مثال فیلم کارهای برگزیده‌های مرحله منطقه‌ای در اختیار داوران این مرحله قرار بگیرد تا با ریزبینی بیشتری ایرادهای کار گفته شود چرا که این افراد منتخب ما داوران هستند و ما باید از انتخاب‌های خود دفاع کنیم و به آن‌ها کمک کنیم که در سطحی عالی‌تر ظاهر شوند.

جهانگیریان درباره کم و کاستی‌های حوزه کودک گفت:‌ اصولا همان‌طور که کودک کوچک است و دیده نمی‌شود افرادی که در این حوزه هم کار می‌کنند نیز دیده نمی‌شوند.

وی با بیان این‌که کار برای بزرگ‌سالان به مراتب راحت‌تر است و بهتر هم دیده می‌شود، ادامه داد:‌ برای نمونه احساس می‌کنم کسی که تاریخ ادبیات داستانی را تدوین کرده به هیچ‌یک از نویسندگان کودک و نوجوان در کتاب خود اشاره نکرده است. تعدادی نویسنده حتی در سطح جهانی فعالیت دارند که از دید این محقق، نویسنده کودک و نوجوان اصلاً نویسنده نیست.

این پژوهش‌گر و منتقد سینما افزود: مثلا افرادی که سال‌های زیادی برای کودک فیلم ساخته‌اند و دیده نشده‌اند با ساخت دو فیلم برای بزرگ‌سال به راحتی در سینمای ایران شناخته می‌شوند.

وی با بیان این‌که دستمزدها در حوزه کودک و نوجوان هم پایین است، گفت:‌ به جرات می توانم بگویم دستمزد کار در حوزه بزرگ‌سال دو برابر حوزه کودک است حتی برای افرادی که به صورت حرفه‌ای حوزه کودک کار می‌کنند.

جهانگیریان با اشاره به اینکه علت این تبعیض سنی به دلیل نوع نگاه به کودک و نوجوان در جامعه است، گفت: در بسیاری از کشورها از جمله آلمان، ژاپن،‌ چین و کانادا کسانی که برای کودک کار می‌کنند نه تنها تبعیضی احساس نمی‌کنند بلکه از حمایت و توجه خاصی هم برخوردارند.

وی بیان کرد: چهره‌هایی همچون زنده‌یاد عباس کیارستمی و کیومرث پوراحمد که سال‌ها در سینمای کودک فعال بودند، اما به مرور به حوزه سینمای بزرگ‌سال روی ‌آوردند. یا در ادبیات داستانی چهره‌هایی همچون محسن هجری و حمیدرضا شاه‌آبادی هم به همین صورت. خود من نیز علاوه بر مخاطب کودک، برای مخاطب بزرگسال هم کتاب می‌نویسم. هر چند همه ما مایل به ترک حوزه کودک و نوجوان نیستیم.

داور منطقه چهار قصه‌گویی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی قدردانی کرد و گفت: امیدوارم تمام شرکت کنندگانی که رتبه کسب نمی‌کنند، با حسرت و غصه این جشنواره را ترک نکنند و خود را در شادی برگزیده‌ها شریک بدانند.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار کشور روز ۲۹ آبان در مشهد به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =