صورتک‌ها و ماکت‌های کانون میامی، برگزیده کشوری شناخته شد

طرح شیوه‌های نوین و خلاق کتاب‌خوانی کانون پرورش فکری میامی، عنوان برگزیده کشوری را از آن خود کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، ثمانه رحیمی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری شهرستان میامی با ارائه‌ی طرح خلاق «صورتک‌ها و ماکت‌ها» عنوان برگزیده کشوری را کسب کرد.

رحیمی با اشاره به شیوه‌نامه‌ی توسعه‌ی کتاب‌خوانی با محوریت تقویت سواد خواندن و آینده‌نگری، هدف از این طرح را توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در میان اعضای کودک و نوجوان، ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های کتاب‌محور، ایجاد وسعت دید و نگاه عمیق در اعضا به‌واسطه‌ی کتاب‌خوانی و نقد کتاب، جذب و پایدارسازی اعضا، عنوان و خاطرنشان کرد: طرح «صورتک‌ها و ماکت‌ها» تابستان ۱۳۹۸ با اجرای دقیق و متنوع برنامه‌های کتاب‌محور در فرآیندی ۹ ماهه برای اعضای کودک و نوجوان، طراحی و پیش‌بینی شد و مورد استقبال آن‌ها قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: «صورتک‌ها و ماکت‌ها» با کتاب‌های موجود در مرکز به‌عنوان ابزار و امکانات این طرح، به‌منظور معرفی کتاب‌های کم‌خواننده به اعضا و هم‌چنین معرفی تازه‌های کتاب، در قالب فعالیت‌های کتاب‌محور مانند روخوانی و روان‌خوانی، قصه‌خوانی، بلندخوانی، شعرخوانی، بحث و نقد کتاب، نمایش خلاق، کاردستی، بازی و سرگرمی، قصه‌گویی، معرفی کتاب، مسابقه، نمایش فیلم، معرفی ایام، معرفی سرزمین، معرفی شخصیت و... برای اعضای کودک و نوجوان اجرا شد.

رحیمی درخصوص شیوه‌ی اجرای طرح اظهار داشت: مربی کتابی را به اعضا معرفی یا کتابی را به اتفاق اعضا روان‌خوانی می‌کند و در ادامه از آن‌ها می‌خواهد تا به‌صورت فردی یا گروهی قسمتی از داستان که مورد توجه بود، انتخاب و با شخصیت‌های آن هم‌ذات‌پنداری کنند و در صورت تمایل با استفاده از دور ریختنی‌ها به ساخت ماکت یا صورتکی از آن شخصیت بپردازند.

وی در پایان با اشاره به دیدگاه کارشناسی مبنی بر این‌که اجرای فرایندی فعالیت‌های کتاب‌محور از ویژگی بارز این طرح بوده و هم‌ذات‌پنداری اعضا با شخصیت‌های کتاب با بهره‌مندی از هنر کاردستی در پیشبرد طرح و مشارکت فعالانه‌ی اعضا مؤثر بوده است، یادآور شد: در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی نمایشگاهی از آثار خلاق اعضا برگزار و از برگزیدگان آن، تجلیل شد.

گفتنی است؛ خلاقیت و نوآوری شیوه‌ی مورد نظر و تناسب آن با گروه سنی مخاطب، تأثیر طرح در ارتقای سطح مطالعه و آمار امانت کتاب، میزان تنوع در منابع مطالعاتی طرح، در دسترس بودن امکانات و ابزار، میزان مشارکت و تعامل مخاطب در فرآیند اجرا، استفاده‌ی مؤثر از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، میزان تأثیر طرح در افزایش آمار فعالیت‌های کتاب‌محور و... برخی از ملاک‌ها و معیارهای داوری طرح‌ها بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =