جشنواره قصه‌گویی کانون  باید در داخل و خارج شناخته شود

منیژه واحد که با قصه «گلبهار» از استان گیلان در بخش ملی بیست‌ودومین‌ جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت کرده است، گفت: این جشنواره به درجه‌ای از رشد و بالندگی رسیده که نباید متوقف شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این شرکت‌کننده بخش ملی اظهار داشت: در حقیقت مرغک کانون امروز بال‌های قوی‌ای دارد که باید پرواز کند آن هم نه تنها در داخل کشور بلکه در کشورهای دیگر هم باید خود را نشان دهد.

«واحد» خاطرنشان کرد: امسال سطح کیفی برگزاری جشنواره و اجراها به‌ویژه در بخش ملی ارتقا یافته است. از نظر امکاناتی که در اختیار قصه‌گویان استان‌های مختلف قرار داده شده، در سطح مطلوبی قرار دارد. طراحی بروشورهای جشنواره، استفاده از بهترین متریال و مواد، فضاسازی با اندیشه‌های نو و... از جمله موارد کیفی این جشنواره است.

او درباره قصه خود توضیح داد: از آنجا که چند سالی است روی آداب و رسوم و بازآفرینی آئین‌های نمایشی استان گیلان کار می‌کنم یک داستان فولکلور را انتخاب و نمادهای موسیقیایی و نمایشی را به آن اضافه کردم. سعی می‌کنم کودکان نسل امروز هر چه بیشتر با آداب و رسوم، فرهنگ، لالایی‌ها و لباس‌های سنتی فرهنگ اقوام ایرانی بیشتر آشنا شوند.

این هنرمند اضافه کرد: قصه‌گویی متعلق به کانون است. بزرگترهای ما هم گفته‌اند که مسائل تربیتی و آموزشی را به وسیله حکایت به نسل جوان‌ منتقل کنید، چون در صورت مستقیم‌گویی ممکن است کودکان در مقابل آن جبهه بگیرند، اما زبان قصه زبانی است که کودکان با آن به بهترین حالت ممکن ارتباط برقرار می‌کنند.

او در پایان یادآور شد: همان‌طور که در شعار این جشنواره نیز آمده «آینده ساختنی است»؛ کودکان به عنوان زیربنای جامعه می‌توانند با قصه‌ها به سمت یک آینده روشن گام بردارند. به نظر من یک قصه‌گو باید تکنیک‌های نمایشی، موسیقیایی و... را بداند، چون وقتی به روی صحنه می‌رود، مهم‌ترین ابزار قصه‌گو بدن اوست که می‌تواند از آن استفاده کند. حنجره، نگاه، صدا و... در کنار خلاقیت قصه‌گو به او برای اجرایی مناسب و ارتباطی قوی با مخاطب بیشترین کمک را می‌کند.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پایان می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =