«یلدا» بهانه‌ای برای دورهمی و آشنایی اعضای مراکز فرهنگی‌هنری سیستان و بلوچستان با آیین کهن ایرانی

اعضای مراکز فرهنگی‌هنری و دانش‌آموزان سیستان و بلوچستانی همراه با مربیان کانون پرورش فکری با آیین یلدا و جایگاه آن در میان خانواده‌های ایرانی آشنا شدند

به گزارش روابط عمومی اداره‌‍کل کانون سیستان و بلوچستان، اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری استان آیین شب یلدا را جشن گرفتند.

شب یلدا به عنوان یکی از آیین‌های کهن ایرانی همواره جایگاه ویژه‌ای در میان ایرانیان داشته و بسیاری از هموطنان این شب را در کنار خانواده و نزدیکان جشن می‌گیرند.

آشنایی با آیین و فرهنگ پیشینیان و انتقال این فرهنگ پربار به نسل جدید، همواره یکی از دغدغه‌های مجموعه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری با اجرای فعالیت‌های گوناگون فرهنگی، هنری و ادبی سعی در ارایه‌ی بهترین شیوه‌ها به مخاطبان کودک و نوجوان خود داشته‌اند؛ یلدا هم فرصتی بود برای مربیان تا اعضا را با یکی دیگر از جلوه‌های فرهنگ ایرانی آشنا کنند.

در همین راستا مربیان با برگزاری ویژه برنامه‌ی معرفی ایام، «یلدا» را به اعضا معرفی کردند و در ادامه آداب و رسوم مربوط به آن را برای مخاطبان شرح دادند.

بحث آزاد، شعر خوانی، قصه‌گویی، نمایش خلاق، سرود، شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و لطیفه‌گویی دیگر بخش‌های ویژه‌برنامه‌ی شب یلدا در مراکز بود که اجرای آن برعهده‌ی اعضای خلاق مراکز کانون بود.

برپایی کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی از قبیل نوشتن زیباترین جمله، خاطره گویی، کاردستی، کاغذ و تا، نقاشی و سفال هم در مراکز مخاطبان ویژه‌ی خود را داشت و با استقبال اعضا روبه‌رو شد.

قابل ذکر است در برخی از مراکز برنامه به صورت مشترک اجرا شد و تعدادی از مربیان هم این شادی را به میان دانش‌آموزان در مدارس بردند. هم‌چنین واحد سیار شهری هم با همکاری تعدادی از مربیان در یکی از مدرسه‌های حاشیه شهر زاهدان حضور یافتند و برای دانش‌آموزان این مدرسه برنامه‌هایی نظیر شعرخوانی، مسابقه، قصه‌گویی و معرفی شب یلدا اجرا کردند. 

مراکز فرهنگی‌هنری شماره یک و دو ایرانشهر، چابهار، شماره یک و دو خاش، دلگان، شماره یک و دو زابل، شماره سه و چهار زاهدان، زهک، سراوان، کنارک، میرجاوه، نیمروز، هامون و هیرمند از جمله مراکزی بودند که این ویژه برنامه را برای اعضا برگزار کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =