آیین گشایش نمایشگاه و تجلیل از پژوهشگران در کانون سمنان

آیین گشایش نمایشگاه هفته‌ی پژوهش و تجلیل از مربیان اقدام‌پژوه و پژوهشگران نوجوان به میزبانی شهرستان آرادان در مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نمایشگاه هفته‌ی پژوهش با عنوان «گام‌های روشن پژوهش» به میزبانی آرادان پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸ در مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری این شهرستان گشایش یافت و از مربیان اقدام‌پژوه، پژوهشگران نوجوان و برگزیدگان نخستین مهرواره‌ی آب مراکز فرهنگی‌هنری کانون این استان تجلیل شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان در این ویژه‌برنامه که مجتبی بوربور فرماندار شهرستان آرادان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند ضمن قدردانی از توجه فرماندار و شهردار آرادان به فعالیت‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان اظهار داشت: علم و دانش و پژوهش ما وقتی نمود پیدا می‌کند که در رفتار ما پیدا شود و در عرصه‌ی پژوهش امر مهم، محقق‌شدن نتیجه‌ی پژوهش در عمل است.

وی هم‌چنین عنوان کرد: در کانون پرورش فکری بایست در عرصه‌ی پژوهش انگیزشی برای اعضا پیدا شود تا پژوهش را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند؛ البته مشروط بر این‌که پژوهش، نتیجه‌اش به رفتار تبدیل شود و اگر رفتار عالم مطابق علمش نباشد و نتواند در رفتارش اثر گذارد به عالم بی‌عمل تبدیل می‌شود.

خدابخشی در پایان سخنانش هدف از این برنامه را توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش، معرفی پژوهشگران برتر، کمک به ارتقای فعالیت‌های پژوهشی و تقویت ساز و کارهای انگیزشی این فعالیت در کانون پرورش فکری برشمرد.

پژوهش یک امر بسیار مهم است

فرماندار آرادان ضمن قدردانی از مدیرکل کانون استان سمنان، برگزاری ویژه‌برنامه‌ی پژوهش در آرادان را به فال نیک گرفت و گفت: هرساله به منزله‌ی ترویج فرهنگ پژوهش در کشور، هفته‌ی پایانی آذرماه به این امر اختصاص داده شده و این فرصت مناسبی است تا بتوانیم دستاوردها و چالش‌های بخش پژوهش را بررسی کنیم.

بوربور در ادامه با اشاره به مقالات اعضا و مربیان که در این نمایشگاه ارائه شده، پژوهش را یک امر بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: نقش و اهمیت پژوهش در عرصه‌ی اندیشه و در ابعاد حیات امروزی بشری همیشه مورد بررسی و تأکید قرار گرفته است.

فرماندار آرادان با تعریف پژوهش به این معنا که وقتی محقق درباره‌ی یک مساله‌ی مهم، تحقیق می‌کند برای این‌ است که پاسخ دقیق و منطقی برای آن به دست آورد، رسالت محقق و یکی از مهم‌ترین وظیفه‌ی یک انسان مهم را پاسداری از حقیقت دانست.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در دین اسلام، دعوت امت به دین بر اساس آگاهی بوده که این عنصر بصیرت و آگاهی به آسانی به دست نمی‌آید؛ بلکه با تحقیق و پژوهش به دست می‌آید و با این تعریف، تحقیق و پژوهش بایست بر اساس تفکر، تعقل، نیت پاک و بصیرت باشد.

بوربور با اشاره به فرموده‌ی مقام معظم رهبری تصریح کرد: تحقیق و پژوهش تنها وظیفه‌ی یک جامعه علمی در کشور نیست و نیروی محرک و توسعه‌ی همه‌ی زمینه‌ها، پژوهش است و توسعه‌ بدون انجام پژوهش، امکان‌پذیر نیست.

وی در پایان سخنانش با بیان این‌که آموزش و پژوهش دو مقوله‌ی جدای از یک‌دیگر نیست و پیشرفت علمی بدون تحقیق امکان ندارد، تأکید کرد: نخستین گام اساسی برای چیرگی بر تمامی مشکلات و مبنای تمام فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بایست تحقیق و پژوهش باشد و برای انتقال فرهنگ تحقیق و پؤوهش به مخاطبان کودک و نوجوان بایست معلم و استاد پژوهشگر تربیت کرد.

رضا شمسخانی مدیر بنیاد آرمان روشن سمنان نیز در نشستی با مربیان و اعضای نوجوان با اشاره به اهمیت کره زمین به بیان تفاوت بیابان و کویر، انواع گونه‌های گیاهی و نقش آن در زندگی پرداخت.

گفتنی است؛ خوانش متن ادبی با موضوع آب، سرودخوانی اعضای نوجوان، پخش کلیپ، بازدید از روستای نمونه گردشگری پاده و کارخانه‌ی سنگ نمک و... از دیگر برنامه‌های این روز بود که با مشارکت کانون پرورش فکری، شرکت انرژی‌توان، شهرداری، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و فرمانداری آرادان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =