تاثیر اسباب‌بازی بر اقتصاد و سبک زندگی

کارشناسان کارگاه آموزشی برندسازی موفق اسباب‌بازی بر تاثیرات اقتصادی این کالای فرهنگی، همچنین نقش آن در ترویج سبک زندگی تاکید کردند.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگاه «آموزش برندسازی، بازاریابی و فنون فروش موفق اسباب‌بازی»، روز یازدهم دی ۱۳۹۸ و در حاشیه پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برگزار شد.

سیدبدرالدین احمدی در ابتدای این نشست با اشاره به موارد مختلفی که در برندسازی و بازاریابی باید به آن توجه کرد، گفت: تحقیق درباره بازار و ابعاد و گستردگی آن از مواردی است که باید به آن توجه شود. البته باید محدوده‌های بازاری که می‌خواهیم در آن فعالیت کنیم و حاضران فعال در آن را بشناسیم و بدانیم که این بازار به کدام سمت در حال حرکت است و آینده صنعت مورد نظر به کجا می‌رسد.

او همچنین به روش‌های مختلف بازاریابی اشاره و بیان کرد: ما باید رقبای اصلی خود را بشناسیم و به تجزیه و تحلیل وضعیت کسب و کاری که برگزیده‌ایم در میان بازار رقابتی موجود بپردازیم. توجه به سیاست‌های قیمت‌گذاری و تبلیغاتی، همچنین سیاست توزیع هم ضروری است.

به گفته احمدی، کسانی که می‌خواهند وارد بازار اسباب‌بازی شوند باید ریسک‌پذیر باشند و خطر کنند. اصلا بدون مخاطره مگر می‌توان از در خانه بیرون آمد؟ پس لازم است که ما ریسک پنهان را به آشکار تبدیل و سپس آن را مدیریت کنیم.

به گفته این مدرس دانشگاه، دانایی ابزاری است که می‌تواند برای ما توانایی خلق کند و توانایی، قابل خرید و فروش است. از سوی دیگر ما باید با مشتری خود صادق باشیم. اصلا یکی از رسالت‌های جلد هر بسته‌بندی این است که دارای اطلاعات شفافی درباره کیفیت محصول مورد نظر باشد.

پس از آن علیرضا احمدیان، مشاور اتاق اصناف، بازارسنجی را مقدمه‌ای بر بازاریابی دانست و افزود: زمانی می‌توانیم ‌مشتری جذب کنیم و کالای خود را بفروشیم که بازارسنجی درستی داشته باشیم. مگر می‌توانیم برای بچه‌ها اسباب‌بازی تولید کنیم بدون آن‌که نیاز آن‌ها را بشناسیم و با دنیای‌شان ارتباط داشته باشیم. اصلا علت شکست بسیاری از پروژه‌های کودک و نوجوان در کشور ما، همین عدم شناخت است. به این معنی که تصور تولیدکنندگان این است که کودک، مینیاتور بزرگ‌سال است گرچه جنبش‌های آموزشی و مطالعات اخیر نشان داده که دنیای او بسیار متفاوت است.

مشاور اتاق اصناف به این که بازارگرمی، یکی دیگر از موارد مهمی است که در بازاریابی باید به آن توجه داشت، اشاره و بیان کرد: ما باید برای محصولی که تولید می‌کنیم یک قصه بنویسیم. به این معنی که قرار است این محصول چه مسیری را پشت سر بگذارد؟ چه تاثیری بر سبک زندگی آدم‌ها بگذارد؟ ما این همه از عروسک باربی می‌گوییم و آن را مخالف با فرهنگ و سبک زندگی خود می‌دانند اما واقعیت این است که ما امروز، مکتبی به اسم «باربیسم» داریم و این عروسک توانسته شیوه زندگی آدم‌ها را تغییر دهد و موجب بالارفتن فروش قرص‌های لاغری و افزایش سالن‌های زیبایی شده و ما نمی‌توانیم این مساله را نادیده بگیریم که گاه، پشت اقتصاد سیاه جهان، یک عروسک نهفته است.

احمدیان با اشاره به اهمیت اقتصاد فرهنگ گفت: امروز ثروت‌های عظیم جامعه در دست افرادی است که دانشگاهی نیستند گرچه اقتصاد دانش‌بنیان هم بر پایه علم و هم اقتصاد استوار است و ما باید به اقتصاد فرهنگ، توجه ویژه داشته باشیم و محصولی تولید کنیم که با رقبای خود تفاوت دارد.

او به دیجیتالی‌شدن جهان اشاره و بیان کرد: امروز برندهایی چون اپل و گوگل، جلوتر از کوکاکولا هستند و این نشان می‌دهد که جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالی شدن است و ما باید به این موضوع توجه و برند خود را ثبت کنیم. با این کار به کالای خود، هویت می‌دهیم.

احمدیان، وفادار نگه‌داشتن مشتریان را نکته مهمی دانست و افزود: حالا ما توانسته‌ایم مشتری پیدا کنیم بعدش باید چه کاری انجام دهیم؟ در این مرحله لازم است مشتری‌های خود را وفادار نگه داریم. آن هم در بازار امروز. همچنین لازم است که ما یک هلدینگ داشته باشیم چرا که بازار ما تاریخ مصرف دارد.

بهنام‌ زنگی، مدرس دانشگاه و گرافیست هم یکی دیگر از کسانی بود که در این کارگاه، مسایلی را درباره تبلیغ در حوزه اسباب‌بازی بیان کرد و گفت: امروز اسباب‌بازی، تنها به کودکان تعلق ندارد و ما می‌توانیم برای تمام گروه‌های سنی اسباب‌بازی تولید کنیم.

او به شاخصه‌های موثر بر اسباب‌بازی اشاره و بیان کرد: فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی، همچنین روابط میان فرهنگی، از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود. بنابراین لازم است که ما اشتراکات فرهنگی خود با کشورهای همسایه را که تا چند قرن ‌پیش، بخشی از ما بوده‌اند را کشف و در بازی‌هامان تفویت کنیم.

به گفته این پژوهشگر هنر، ما باید به دستاوردهای بومی خود توجه کنیم. به عبارتی هزاران بازی بومی وجود دارد که جذاب و ساده هستند و امتحان خود را پس داده و حداقل آسیب و حداکثر سود را داشته‌اند و ما می‌توانیم این بازی‌های بومی را به روز کنیم.

زنگی، آموزشی بودن اسباب‌بازی‌ها را مهم‌ترین مولفه از دید خانواده‌ها دانست و افزود: این موضوع هم خوشحال کننده است و نشان‌دهنده اهمیت خانواده‌ها به مقوله آموزش و هم نگران کننده چراکه اصلی‌ترین عاملی که در تولید اسباب‌بازی مورد توجه قرار می‌گیرد باید خود بازی و سرگرمی باشد.

این گرافیست و طراح، گفته‌های خود را با این پرسش ادامه داد و گفت: حالا محصول ما تولید شده ما باید برای تبلیغ آن چه کنیم؛ آن هم در دوره‌ای که تبلیغات بسیار مهم است و رقابت این اندازه تنگاتنگ؟

زنگی توجه به هنر را در حوزه تبلیغات ضروری دانست و افزود: امروز بسیاری از عروسک‌ها از دنیای ادبیات، سینما، پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای آمده‌اند. برای مثال عروسک باب‌اسفنجی که در ایران، رتبه نخست را دارد از دنیای پویانمایی آمده است. علاوه بر این از نقش رسانه‌ها نمی‌توان غافل بود.

او به این که هنوز بسته‌بندی برای ما یک هنر و نمونه مستقل نیست اشاره و بیان کرد: همچنان بسته‌بندی برای ما یک پوشش است و یک نمونه مستقل به شمار نمی‌آید. در حالی که ضرورت دارد ما معیارهای هنری و اخلاقی را در صنعت بسته‌بندی در نظر بگیریم و آن را جدای از محصول و به همان اندازه ارزشمند بدانیم از سوی دیگر لازم است یک نام و یک نشان‌تجاری درست برای آنچه تولید می کنیم، انتخاب کنیم.

پس از آن فاطمه قاسم‌پور به ارائه یک مستند تصویری درباره اسباب‌بازی‌های کودکان مناطق محرومی که در کوره‌پزخانه‌ها زندگی و کار می‌کنند، پرداخت.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =