نگاه ویژه داوران جشنواره اسباب‌بازی به تازه‌واردان صنعت

داوران پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با صدور بیانیه‌ای به معرفی برگزیدگان این دوره پرداخته و اشاره کردند: گرچه آثار ارسالی به جشنواره نسبت به دوره‌های قبل، ارتقای کمی و کیفی پیدا کرده‌اند اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، یازدهم دی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد و برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف شناخت. علی درستکار، الهه رضایی، حسن سیرانی، منیژه فکری، آزاده بیات، غلامرضا دیزجی و آیدین مهدیزاده، داوران این جشنواره بودند که با صدور بیانیه‌ای به طرح و بیان ملاک‌های داوری خود پرداختند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: ۲۰ ماه از چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی می‌گذرد؛ از آن زمان تاکنون، دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی به بررسی آثار رسیده پرداخت و از بین ۹۱۵ اثر رسیده (۲۱۶ عروسک، ۲۷۶ اثر تولیدی و ۴۲۳ اثر ثبتی) ۴۷ عروسک، ۱۱۰ اثر در بخش تولید و ۱۱۶ اثر در بخش ثبت را برای ورود به مرحله داوری انتخاب کرد. لازم به یادآوری است که این آثار در شش گروه فرهنگی- هنری، فکری، آموزشی -کمک آموزشی، رایانه‌ای- الکترونیکی، کمک درمانی، حرکتی-مهارتی و همچنین عروسک‌ها مورد بررسی قرار گرفتند.

در بخش دیگری از بیانیه به ارتقای کیفی آثار اشاره شده و آمده بود: آثار رسیده به پنجمین جشنواره اسباب‌بازی از نظر کمی و کیفی نسبت به سال های گذشته رشد خوبی داشتند که جای امیدواری است. تعداد بالای آثار به ویژه در حوزه طراحی و تولید عروسک، به این مساله منجر شد که عروسک‌ها در دسته‌ای جدا و در دو گروه عروسک‌های بومی و آموزشی بررسی شوند. در بخش آثار تولیدی هم با ارتقای کیفیت در روش‌های تولید و انتخاب مواد روبه‌رو بودیم. همچنین در این دوره، اسباب‌بازی‌های چوبی و پلاستیکی در دو دسته جدا بررسی شدند. علاوه بر این، در جشنواره پنجم، نگاه ویژه‌ای به تولیدکنندگان تازه وارد به صنعت اسباب‌بازی داشتیم.

به گفته داوران پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی آثار رسیده از نظر تصویرسازی و گرافیک ضعیف بودند و نمی‌توانستند آن‌چنان که باید و شاید کودکان را جذب کنند. همچنین بسته‌بندی محصولات که یکی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در بازار رقابتی است همچنان هم به لحاظ ظاهر هم از جهت استانداردهای کیفی بسیار ضعیف است و قابلیت رقابت با بازار و استانداردهای جهانی را ندارد.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» کوشید تا با پشتیبانی از طراحی و تولید اسباب‌بازی در ایران کمک کند تا آنچه به عنوان اسباب‌بازی در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد، استاندارد باشد و به رشد همه جانبه آنها کمک کند. یادمان باشد که دست‌های کودکان سرزمین ما منتظر و امیدوار فرارسیدن روزهای خوب و پرامید است.

این جشنواره روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =